Auteur: Elske van de Fliert
Gebruikte tags: mobiliteit, OV, tactieken

Ben jij een echte OV reiziger, of heb je na je studietijd de binnenkant van een trein, of laat staan een bus, nooit meer gezien? In 2012 en 2013 werden ruim 10% van alle kilometers die gemaakt werden, met het OV gedaan. Driekwart daarvan met de trein, de rest met bus, tram of metro.

Er wordt dus best wat met het OV gereisd, maar al snel wordt de vraag gesteld: hoe kun je nou je vrijheid houden als je toch gebruik maakt van het OV? Want laten we wel zijn: de trein van Amersfoort naar Amsterdam Centraal gaat op een gemiddelde woensdagmiddag om 14:56. Niet om ongeveer 3 uur als jij vindt dat hij moet vertrekken. En wat moet je doen als er vertraging is? Even een sluiproute nemen is er niet bij.

 

Om slim van het OV gebruik te maken, moet je het anders aanpakken dan een reis die je met de auto maakt. Afgezien van een telefoontje hier of daar, kun je in de auto niet meer dan opletten op je medeweggebruikers en de goede afslag nemen. Een treinreis biedt de kans om stukken door te nemen, mailtjes te versturen en plannen op papier te zetten. Daarmee neemt je flexibiliteit juist toe. Maar dan moet je er wel goed over na hebben gedacht van te voren.

 

Ik heb 6 tips die je kunnen helpen om meer met het OV te reizen en toch flexibel te zijn.

 

  1. Bereid de reis goed voor. Dit houdt in dat je van te voren niet alleen kijkt of de reis handig te doen is met het OV, maar dat je ook bedenkt wat je gaat doen tijdens je treinreis. Lees je dan de stukken voor het overleg dat je aansluitend hebt? Werk je dan je mail weg? Heb je extra werk bij je voor als je vertraging oploopt? Weet je hoe lang je ongeveer bezig zult zijn en hoe lang je reis duurt tussen de op- en overstap? Heb je er voor gezorgd dat je makkelijk op plaats van bestemming kunt komen vanaf het station? Hiermee lijkt het ingewikkelder dan een autoreis, waar je gewoon in je navigatiesysteem de eindbestemming intoetst en gaat, maar het is enerzijds een kwestie van gewenning en anderzijds hoef je niet meer op zoek naar een parkeerplaats en kun je je nuttig maken tijdens je reis.
  2. Zorg voor een goede OV regeling. Veel bedrijven hebben de neiging mensen met een leaseauto altijd maar met deze auto te laten rijden, er is toch al voor betaald. Jazeker, maar je hebt nog wel te maken met brandstofkosten en bij een goede inzet van het OV lukt het wellicht om het aantal kilometers per jaar naar beneden te krijgen, wat zich weer kan vertalen in gunstigere leasebedragen. De kosten, ook voor leaserijders, van het OV mogen volledig belastingvrij worden vergoed. Het moet makkelijk zijn om met de trein te reizen, dus een zakelijke OV chipkaart, algemeen of persoonlijk, is onontbeerlijk.
  3. Kies een slimme plek. Niet alle plekken in de trein zijn even geschikt als je lekker wilt werken. Let op of er een stiltecoupé is en kies een stoel met een tafeltje zodat je je spullen kunt neerleggen. Voor bellen is de trein toch minder geschikt, maar als je het wilt doen, ga dan niet in de stiltecoupé zitten. Veel trajecten zijn in de spits niet heel geschikt om te werken aan een laptop. Zorg dan dat je leesvoer bij je hebt. De eerste klas is gemiddeld genomen rustiger en het kan dus zeker de moeite lonen daarvoor te kiezen.
  4. Maak handig gebruik van voor- en natransport. Met een NS business card kun je ook een Greenwheels auto huren, gebruik maken van metro, bus en tram, een fiets huren, de fietsenstalling betalen en een taxi bestellen. Soms heeft het zin om iets verder door te rijden met de auto en op een intercitystation op te stappen, in plaats van het nemen van de sprinter die wellicht dichterbij is.
  5. Reis samen en voer een overleg. De trein biedt de kans om niet alleen samen te reizen, maar ook nog eens een goed overleg te voeren. Natuurlijk heb je te maken met dat mensen mee kunnen luisteren, maar vaak genoeg is de coupé leeg genoeg om op rustige toon te overleggen zonder dat je last hebt van afluisteraars. En het voordeel is dat je gelijk zaken op papier kunt zetten en uit kunt zoeken, veel makkelijker dan wanneer je met elkaar meerijdt in de auto.
  6. “Choose your battle.” Oftewel kijk waar het OV ook daadwerkelijk een uitgelezen kans is. Laten we wel zijn, als je in hartje Amsterdam of de Jaarbeurs moet zijn en je reist buiten de spits, dan heeft het OV echt zijn financiële voordelen en kun je gewoon rustig zitten werken. Natuurlijk ga je niet van het ene kleine dorp naar het andere afgelegen industrieterrein met de trein. Maar door je gezonde verstand te blijven gebruiken (en door bijvoorbeeld altijd even de OV optie in Google Maps te raadplegen), krijg je vanzelf snel gevoel en inzicht in waar het reizen met het OV wel een uitgelezen kans is.

     

    Kortom: het is goed mogelijk om met het OV te reizen, ook als je al een leaseauto hebt. Het geeft je de mogelijkheid om je reistijd veel nuttiger te besteden en op onder andere parkeerkosten te besparen. Zeker in het begin zal het wat extra inspanning kosten, maar uiteindelijk kun je het naadloos in je gewone reisgedrag integreren.

     

    Ik ben wel benieuwd: wat zijn jouw ervaringen van de laatste maanden met het OV? Heb je een doel gesteld om meer met het OV te reizen? Wat is jouw meest ludieke OV moment? Laat het hieronder even weten!

     

    En deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!