Auteur: Elske van de Fliert
CO2 reductie, duurzaam ondernemen, wagenpark

duurzaam ondernemenTwee artikelen geleden gaf ik je 60 strategische vragen om even kritisch na te denken over hoe je verder kunt komen met duurzame mobiliteit, CO2 reductie van het wagenpark en groener, schoner en slimmer rijden. In het vorige artikel ging ik in op de waarom vragen. In dit artikel ga ik in op de wie vragen. Er zijn altijd andere mensen betrokken bij de dingen die je doet en je kunt anderen mensen inzetten om er een succes van te maken. Het blijft zaak om hier met een strategische blik naar te kijken.

 

Positief

Je kunt starten door er met een positieve bril naar te kijken. De vragen die ik stelde waren:

  • Wie hebben er profijt van als we met groener, schoner en slimmer rijden aan de gang gaan?
  • Wie zouden het interessant vinden als we met groener, schoner en slimmer rijden aan de gang gaan?

Het helpt om te bedenken voor wie dit wat oplevert. Zowel binnen als buiten de organisatie. Het kan je zelfs helpen om daarmee de Waarom vraag van de vorige keer beter te beantwoorden. Want het antwoord op de tweede vraag kan maar zo zijn: de klant. En dan kan: Waarom willen we groener, schoner en slimmer rijden, dus beantwoord worden met (onder andere): omdat onze klanten dat interessant vinden.

Maar ook collega’s kunnen dit interessant vinden, je vindt de juiste ambassadeurs door het stellen van deze vraag.

Een beetje cynisch zou je nog kunnen denken: welke collega zou dit interessant vinden omdat hij/zij dit als een bedreiging of probleem ziet? Ook niet onverstandig om daar over na te denken.

 

Negatief

En in dat kader is het ook goed om je af te vragen:

  • Wie hebben er last van als we met groener, schoner en slimmer rijden aan de gang gaan?

Want er zullen collega’s ‘last’ van krijgen. En het is handig om dat van te voren te onderkennen. Bijvoorbeeld omdat ze ineens de bestelbus aan de stekker moeten zetten in plaats van even ergens te kunnen gaan tanken. Je kunt ze dan bij het proces betrekken om de grootste beren gezamenlijk van de weg te ruimen. Maar last kan ook zijn dat een afdeling gewoon meer werk te verzetten krijgt. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat de mensen op die afdeling dat een probleem vinden, maar als ze er meer uren in moeten steken (bijvoorbeeld omdat er meer gemonitord moet worden), dan moeten ze die uren ook wel ergens vandaan kunnen halen.

Zouden er misschien zelfs externe partijen last kunnen krijgen? Ja, natuurlijk. Als jij leveranciers gaat vragen hun duurzaamheidsambities, CO2 uitstoot of groene maatregelen inzichtelijk te maken, dan veroorzaakt dat wel een last voor hen.

 

Randvoorwaarden

Er zijn natuurlijk ook een aantal mensen/partijen die randvoorwaardelijk zijn. Daarom is het handig je af te vragen:

  • Wie zouden we hier bij moeten betrekken?
  • Wie moet ik hiervoor verantwoordelijk maken?
  • Wie doet wat wanneer?
  • Wie moet hier van op de hoogte zijn?

Wie moet er bij betrokken zijn bijvoorbeeld? Is dat administratie omdat die de gegevens boven tafel kan halen die jullie nodig hebben om een doelstelling vast te stellen? Of is het wagenparkbeheer die anders moet gaan inkopen? Moet P&O misschien een nieuwe reiskostenregeling in elkaar zetten? En moet de directie een handtekening zetten. Je wilt dat van te voren inzichtelijk hebben.

Dan zijn er misschien ook wel mensen anders dan jijzelf die verantwoordelijkheid moeten dragen. Of misschien wil je juist wel mensen verantwoordelijk maken om zo het draagvlak te vergroten. En is dit één persoon of is dit een groep die de kar trekt?

In elk plan bepaal je natuurlijk wie doet wat wanneer. Maar elk plan heeft ook een communicatiecomponent in zich: dus vraag je je af wie er van op de hoogte moet zijn. En natuurlijk op welk moment. Niet alleen intern, maar ook extern. Je wil op tijd zijn zodat er geen rare dingen gaan rondzingen, maar nog niet te vroeg zodat je nog helemaal niks concreet kunt maken. De juiste timing is erg afhankelijk van de bedrijfscultuur. Ik ben groot voorstander van mensen zo vroeg mogelijk betrekken en zo veel mogelijk communiceren. Maar als jullie dat niet gewend zijn, dan kan je daar niet zomaar ineens mee beginnen en moet je dat dus rustig opbouwen.

 

Hulp

Natuurlijk kan je een heleboel zelf. Maar als je nou toch nadenkt over Wie? Denk dan ook na over:

  • Wie zou ons kunnen helpen?
  • Wie zou hier in mee willen doen?
  • Wie kan er wel wat hulp bij gebruiken?

Want misschien is er wel een klant die een belangrijke rol kan spelen. Heb je een aantal collega’s die wel kunnen helpen. Zijn er mensen enthousiast om mee te doen. Wie is je beste vriend? En bedenk het dus ook van de andere kant: wie kan er wel wat hulp bij gebruiken? Je hebt al bepaald voor wie dit wel eens een last kan worden. Kan je die mensen helpen en zo ja, op welke manier?

 

Aan wie heb jij zitten denken tijdens het lezen van dit artikel? Laat het hieronder weten, we zijn benieuwd!

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!