wagenpark, mobiliteit, duurzaam ondernemen
Gebruikte tags: duurzame mobiliteit, gedrag

Dit jaar zullen een deel van de artikelen gaan over gesprekken die we voeren met mensen zoals jij: mensen die bezig zijn met duurzaamheid in een bedrijf en waarbij het wagenpark/de mobiliteit een belangrijk aandachtspunt is. Maar voor wie het lastig is om te bepalen: wat is nou de goede keuze? Waar moeten we op inzetten? Waar doen we goed aan? Door deze gesprekken leer je hoe anderen dit hebben opgelost. De voorbeelden komen uit de praktijk, eventuele namen zijn natuurlijk altijd fictief.

 

In dit geval was ik bij een rederij. De KAM manager had me uitgenodigd en wilde eens samen met de mensen van P&O praten over mobiliteit van de medewerkers. Het ging dus niet over het verduurzamen van de schepen waar ze mee de wereld over varen, maar over zaken als de reiskostenvergoeding en de fiets van de zaak. De KAM manager wilde van alles, maar leek niet verder te komen.

 

wagenpark, mobiliteit, duurzaam ondernemenIn het eerste gesprek dat we voerde was er vanuit P&O de interesse om meer te horen over wat er allemaal kon ten aanzien van het stimuleren van fietsen. Ze kregen namelijk steeds meer vragen van collega’s over de fiets van de zaak en of ze niet met een bruto/netto-regeling een fiets konden kopen. Het bedrijf zag, aldus de website en dat wat in het gesprek naar voren kwam, het belang in van duurzaamheid. Toch leek er iets niet te kloppen.

 

Ik maak even een uitstapje naar een situatie die je misschien wel herkend. Je hebt een hele dag hard gewerkt, maar bent niks opgeschoten. Toen je naar huis reed op de fiets begon het te regenen en je moest nog naar de supermarkt om de boodschappen te doen. Kortom: zodra je thuis komt, ben je niet op je allerbest en je begint tegen je partner te klagen. Het moet er even allemaal uit. Nou heeft je partner een topdag gehad waarin alles lekker liep, dus die ziet alleen maar oplossingen op de problemen die je benoemd: we kopen een beter regenpak voor je, ik doe die boodschappen wel, morgen is er weer een dag, dan schiet je vast wel op met werk. Maar dat wil je helemaal niet horen! Je wilde gewoon even klagen. Gewoon even lekker zaniken. Om stoom af te blazen. Niet om oplossingen te horen. Als je oplossingen zocht, bedacht je die wel.

 

Zo is het in organisaties soms ook en zo ook bij dit bedrijf. Welke oplossing ik ook aandroeg, er werd lauw op gereageerd. Niet door de KAM manager natuurlijk, maar wel door P&O. Die waren nog helemaal niet toe aan een oplossing, die waren nog “in het probleem” en wilde het daar vooral gewoon even over hebben. Daar speelde nog bij mee dat ‘duurzaamheid’ als onderdeel van het probleem werd gezien. Alles wat maar een beetje die kant op ging, leek het probleem alleen maar groter te maken.

 

In zo’n situatie moeten we onderzoeken: zijn ze er aan toe om te werken naar een oplossing. Om daar achter te komen, kan je eens aan je collega’s vragen: als we hier over drie jaar weer zitten en we kijken dan terug op dat fietsbeleid waar we het nu over hebben, wat willen jullie dan dat we gerealiseerd hebben? Daar kunnen in grote lijnen drie reacties op komen: men wil de vraag niet beantwoorden, men beantwoord de vraag wel, maar op een manier dat je denkt: hier gaan we de oorlog niet mee winnen of de vraag wordt op een manier beantwoord waarvan je denkt: ah, daar kunnen we wat mee!

 

Dat laatste geval is simpel, dan kan je er gewoon op door gaan. Maar wat doe je nou in die twee eerste gevallen? Want dan zijn zij in ieder geval niet toe aan het werken naar een oplossing. En dan komt het er op neer om hen een heel goede reden te geven om er wel aan toe te zijn. In het geval van zo’n groot bedrijf kan dat nog wel eens inhouden dat je als KAM manager terug moet naar de directie en moet aangeven: jongens, we zeggen wel dat duurzaamheid belangrijk is, maar het wordt niet zo beleefd in de organisatie. Wat gaan we daar aan doen. Want: een doelstelling vanuit de directie, eventueel gekoppeld aan bijvoorbeeld een bonus bij het behalen van dit doel, kan een goede reden zijn. Je kunt misschien manieren vinden waardoor hun werk veel makkelijker wordt als ze hier mee aan de slag gaan, dat kan ook een goede reden zijn. En sommige mensen zijn ook nog wel gevoelig voor het werken aan een beter milieu, als je ze voldoende laat zien wat hun invloed daar op is. Er zijn op deze website genoeg artikelen te vinden over het ontwikkelen van een goede reden voor mensen om hier mee aan de slag te gaan. Kijk wat bij je past.

 

Herken jij de weerstand van collega’s? Laat eens weten hoe jij daar mee om gaat, of welke vragen je er over hebt. Dat kan in het commentaarveld hieronder.
Als je er eens met me over wilt sparren, laat het gerust weten! Mail naar: vandefliert@zero-e.nl.

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!