Auteur: Elske van de Fliert
duurzame mobiliteit, reisgedrag, woon-

duurzame mobiliteit, reisgedrag, woon-Als je bezig bent met het verduurzamen van de mobiliteit, dan komt natuurlijk ook de vraag: ‘wat is de beste manier om mensen hun reis te vergoeden?’, om de hoek kijken. In ieder geval krijgen wij deze vraag heel erg vaak.

En ja, wat het beste is, is natuurlijk helemaal afhankelijk van waarom je de reiskostenvergoeding verstrekt en wat je doelstelling is. Vaak is er nog helemaal niet nagedacht over het verduurzamen van mobiliteit en is de reiskostenregeling alleen een tegemoetkoming in de kosten en daarmee een arbeidsvoorwaarde. Steeds vaker merken we echter dat het besef er is dat hij gebruikt kan worden om duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren. Zeker nu de normering werkgebonden personenvervoer steeds dichterbij komt, de regeling die zegt dat bedrijven vanaf 100 medewerkers de CO2 uitstoot van het woon-werk- en zakelijke verkeer niet alleen moeten monitoren, maar ook moeten verminderen.

 

Om een goed beeld te krijgen van wat de beste reiskostenvergoeding is, bekijken we hem in dit artikel vanuit drie perspectieven:

  1. De goedkoopste variant, voor de werkgever
  2. De meest duurzame variant, omdat deze duurzamere vervoermiddelen meer stimuleert
  3. De variant de minste rompslomp geeft.

 

De goedkoopste

De goedkoopste variant, is de goedkoopste bekeken vanuit de werkgever. Want laten we wel zijn, voor de medewerker is dit financieel gezien zeker niet de beste variant. En dan gaan we er vanuit dat er wel een reiskostenvergoeding is, want helemaal niks vergoeden zou natuurlijk het goedkoopst zijn. Overigens, en dat geldt voor alle varianten, het is belangrijk om te weten wat er in de cao opgenomen is. Niet altijd is er ruimte om het zo goedkoop, duurzaam of makkelijk in te regelen, alhoewel je natuurlijk altijd meer mag doen dan in de cao opgenomen is.

 

Wanneer je kiest voor de meest goedkope variant, dan kies je ervoor om:

  • Het openbaar vervoer te vergoeden op basis van daadwerkelijke kosten met korting en voor de trein op basis van een tweede klasse. Vaak is dit (net iets) goedkoper dan 19 cent per kilometer. Bijvoorbeeld:
    – Van waar Elske woont naar kantoor: € 2,51 met het ov, € 2,55 op basis van 19 cent per kilometer.
    –  Van de Melis Stokestraat in Utrecht naar het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda: € 5,94 met het ov, € 7,32 op basis van 19 cent per kilometer.
    – Van de Molenstraat in Ede, naar de rechtbank in Arnhem, € 3,69 met het ov, € 4,18 op basis van 19 cent per kilometer.
    – Overigens moet je dus wel goed kijken of de korting mogelijk is, anders is 19 cent per kilometer vergoeden goedkoper.
  • En verder alles met 19 cent per kilometer, zonder een vergoeding voor het thuiswerken te verstrekken en met een beperking op het aantal kilometers. Bijvoorbeeld vanaf 15 kilometer (tot dan is het fietsafstand) en met een maximum van 35 kilometer, enkele reis.

 

De meest duurzame

De meest duurzame variant gaat er vanuit dat je duurzame vervoermiddelen stimuleert, of dat die het meest aantrekkelijk zijn om voor te kiezen als medewerker.

 

Wanneer je kiest voor de meest duurzame variant, dan kies je ervoor om:

  • Een vergoeding te verstrekken per kilometer voor iedereen die komt lopen of met de fiets komt, ongeacht het aantal kilometers en op basis van het aantal kilometers. Logischerwijze is dat dan 19 cent per kilometer (belastingvrij), maar je zou natuurlijk zelfs een hogere vergoeding kunnen verstrekken.
  • En natuurlijk zorg je dan ook nog voor een goede fietsregeling, bijvoorbeeld in de vorm van een bruto/netto regeling, een renteloze lening of een fiets van de zaak.
  • Het openbaar vervoer volledig te vergoeden (ook hier natuurlijk wel kijken naar kortingsmogelijkheden) op basis van eerste klasse, waarbij je er vanuit gaat dat reistijd werktijd is. En waarbij je ook voor- en natransport (zoals het parkeren op de P+R bij het station, of een ov-fiets of een abonnement op de fietsenstalling, of iets met deelvervoer) vergoedt.
  • Thuiswerken te vergoeden met minimaal €2 per dag en goede middelen aan de medewerkers te verstrekken.
  • De auto eventueel helemaal niet meer te vergoeden, of met minder dan 19 cent per kilometer (veel overheden doen dit), of met meer op het moment dat ze met een eigen batterij- of waterstof elektrische auto komen. Een parkeerplaats vergoedt je niet en ook niet meer dan 25 kilometer enkele reis. Je zorgt natuurlijk wel voor een goede verhuiskostenregeling.
  • En je vergoedt alles op basis van daadwerkelijk gereden kilometers of thuisgewerkte dagen.
  • Je kunt zelfs kijken of je met de leasemaatschappij een afspraak kunt maken over een voordelige private leaseregeling, maar zorg dat je goed alle consequenties voor je collega’s in beeld hebt.

 

De minste rompslomp

Weinig rompslomp is natuurlijk ook wel fijn, laten we wel zijn. Dat iets wat meer geld kost, is misschien niet eens zo erg als je er veel tijd en weinig gedoe voor terug krijgt.

 

Wanneer je kiest voor de variant met de minste rompslomp, dan kies je ervoor om:

  • Niemand meer dan twee dagen per week te laten thuiswerken, want dan kan je werken met een vaste reiskostenvergoeding en
  • Iedereen krijgt “gewoon” 19 cent per kilometer met een minimum en een maximum aantal kilometers.

 

In principe is voor veel mensen fietsen dan best een financieel aantrekkelijke optie, maar om dat goed tussen de oren te krijgen, moet je goed communiceren. Heel veel mensen denken dat de auto maar 19 cent per kilometer kost omdat dit is wat ze er voor vergoed krijgen.

 

Wat past het beste bij jullie? Dat hangt natuurlijk af van je doelstelling. Als je serieus met duurzaamheid bezig wilt, dan weet je waarschijnlijk het antwoord al wel.

 

Maar welke spreekt je het meeste aan? Laat hieronder jouw mening achter zodat we horen wat de meeste mensen aantrekkelijk vinden.

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!