Gebruikte tags: beleid, overheid, subsidies

November vorig jaar beloofde staatssecretaris Atsma een subsidieregeling voor vrachtwagens die aan de schoonste norm voldoen (Euro VI). Een dergelijke regeling was eerder ook al succesvol. Een goede zaak, want schonere vrachtwagens betekenen minder doden door een slechte luchtkwaliteit (iets waardoor jaarlijks ongeveer 2.000 mensen overlijden). De regeling zou in 2012 van start gaan, maar leek op zich te laten wachten. En wat blijkt nu: hij komt misschien helemaal niet!

Een typisch staaltje onbetrouwbare overheid en daarom eigenlijk per definitie erg slecht nieuws. Het stimuleren van deze vrachtwagens houdt in dat Nederlandse partijen sneller nieuwe vrachtwagens kopen en dit levert, naast een schonere lucht, meer werkgelegenheid en relatief gezien schonere voertuigen voor de tweedehands markt op. Een goede regeling dus.

De reden voor het opschorten van de subsidieregeling is het feit dat de VVD aangegeven heeft dat de luchtkwaliteit ook wel op een andere manier geholpen kan worden. En daar ben ik het helemaal mee eens (alhoewel ze dat wel wat eerder hadden kunnen bedenken). Ze geven aan dat elektrisch rijden en biogas misschien een betere oplossing zijn. Als we dan even kijken naar het type voertuig, dan denk ik dat vooral biogas op grote schaal kansen biedt. En feitelijk breng je daarmee een grotere verduurzaming op gang dan met alleen schonere voertuigen. Biogas (of groen gas) voertuigen zijn namelijk niet alleen minstens net zo schoon als Euro VI dieselvoertuigen, de brandstof zelf kan ook nog eens hernieuwbaar en CO2 neutraal geproduceerd worden.

Wat dat betreft dus een goede ontwikkeling. Ik heb de lage bijtelling voor “zuinige” auto’s nooit goed begrepen. Best aardig hoor dat voertuigen zuiniger zijn, maar waarom subsidiëren, de gebruiker heeft toch al een financieel voordeel? En de slag naar een echt andere (duurzamere) brandstofbehoefte maak je er niet mee.

Toch vind ik het ook een verkeerd signaal. De overheid heeft iets beloofd, maar komt er op terug. Sterk zou zijn wanneer de VVD zou voorstellen naast deze subsidie een net zo grote subsidie op te zetten om het rijden op biogas of met elektrische aandrijving te stimuleren.

Hulde overigens voor bedrijven, zoals Wezenberg Transport  die zonder subsidie gewoon aan de slag gaan met Euro VI omdat zij wel weten dat ze concurrentievoordeel kunnen behalen met een schoon wagenpark.

Wil je naar aanleiding van dit artikel jouw mening geven? Graag! Het kan in het veld hieronder.


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!