Auteur: Elske van de Fliert
CO2 reductie, MVO, woon-werkverkeer
Gebruikte tags: CO2 reductie, MVO, woon-werkverkeer

CO2 reductie, MVO, woon-werkverkeerOp een moment is het zo ver. Dan treed het Besluit CO2 reductie werkgebonden personenvervoer in werking en moet je als bedrijf met 100 of meer medewerkers bijhouden hoe men naar kantoor komt en hoeveel kilometers er jaarlijks worden gereden. Ook zakelijk. Ook met de fiets. En het ov. En de eigen auto. En op termijn kan het er toe leiden dat er een norm wordt gesteld hoeveel CO2 er uitgestoten mag worden.

Daarbij als je structureel bezig bent met het reduceren van de CO2 uitstoot en je kijkt ook naar de CO2 uitstoot van je woon-werkverkeer, dan heb je al wel in de gaten dat al die medewerkers die in hun eigen benzineauto komen, niet echt bevorderlijk zijn. Maar ja, het is hun auto. En wat heb je daar als werkgever over te zeggen? Eigenlijk niet echt wat. Maar ja, je wilt wel wat. Hoe help je dan je collega’s om toch fossielvrij te rijden en reizen? Nou, dan kan op de volgende manieren.

 

Private lease

Ga met een/je leasemaatschappij om tafel en overleg eens: hebben zij misschien een mooie korting als een X aantal van je collega’s bij hen een elektrische auto of fiets komen private leasen?

Wel even goed organiseren, want private lease kent heus wel haken en ogen. Dus lees ook even: Heb je hier wel aan gedacht bij private leasen?

 

Goed uitzoeken

Geef medewerkers een keer de tijd, en ondersteuning, om goed uit te zoeken wat hun reisopties en financiële consequenties zijn. Natuurlijk voor hun woon-werkrit, maar ook voor zakelijke ritten. Geef rekenvoorbeelden hoeveel een fiets, het ov of de auto per kilometer kost en laat ook zien wat ze aan vergoeding krijgen. Laat ze echt eens even hun reis plannen en inzichtelijk maken voor zichzelf wat de beste opties zijn. Van welke P+R kunnen ze handig gebruik maken om verder te reizen met de trein? Welke ritjes kunnen op de fiets? Hoeveel kost de auto nou echt?

Dat inzicht kan al een boel schelen.

 

Differentiatie

Is iemand wel bereid om zelf een elektrische auto aan te schaffen (of te private leasen)? Overweeg dan eens of je die mensen niet een hogere kilometervergoeding kunt geven. Of de mogelijkheid om hun auto gratis op het werk te laden. Of dat die mensen misschien een extra dag vrij krijgen.

 

Sowieso

Wat je natuurlijk sowieso wilt doen is natuurlijk ruimschoots kansen, vergoedingen en mogelijkheden voor fietsen, ov en thuiswerken bieden. En ook communiceren dat iemand beter één dag in de week op de fiets kan komen dan helemaal niet. Dat iemand van een (elektrische) deel/leaseauto gebruik kan maken als die met het ov naar kantoor komt. Of dat iemand van een elektrische deelauto in de buurt gebruik kan maken.

 

Ambassadeurs en communicatie

En uiteraard: zet ambassadeurs en communicatie in. Het is best lastig om een alternatief te bieden voor de eigen benzineauto, dus je moet er in de breedte heel intentioneel mee bezig zijn. En je zal het keer op keer moeten communiceren, uitleggen, onder de aandacht brengen. Best een behoorlijke klus, maar mogelijk als je goed hebt nagedacht over waarom je het doet, je het niet alleen hoeft te doen en je een duidelijk doel voor ogen hebt.

 

 

Wil je hier eens verder over sparren? Neem contact op!

 

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!