CO2 reductie, logistiek, e-mobiliteit

Nu de dagen weer wat langer worden, de zon wat feller schijnt en de temperaturen langzaam stijgen is het weer gemakkelijker om vaker de fiets te pakken. Het is immers fijner om tijdens het voorjaar te gaan fietsen dan tijdens de koude en (af en toe) gladde winter. Fietsen is de ideale manier om gezonder, vitaler en productiever te worden en de CO2 uitstoot te verminderen.

Niet iedereen hoeft op de fiets van de een op de andere dag, maar word je bewust van wat de positieve impact is die fietsen heeft op de gezondheid.

 

Gezondheidseffecten van fietsen

Fietsen is gezond, dat weet iedereen, maar wat zijn precies de gezondheidseffecten van fietsen? Hieronder staan een aantal belangrijke gezondheidsredenen om vaker op de fiets te stappen:

  1. Met fietsen kan je ziektes voorkomen. Door vaker te bewegen en fietsen verklein je de kans op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Beweging werkt preventief op deze veel voorkomende ziekten.
  2. Fietsen is goed voor hart- en bloedvaten. Door het bewegen verandert de samenstelling van je bloed, en door de verhoogde hartslag gaat het sneller stromen, en worden bloedvaten sterker/elastischer waardoor ze minder snel dicht slibben. De doorbloeding verbetert ook andere spieren, organen en ledematen.
  3. Je slaapt beter. Vaker fietsen een positief effect hebben op ons slaapritme doordat ons lichaam door de inspanning moe wordt en door de mentale ontspanning tijdens het fietsen. Door deze combinatie slapen we beter en vallen we eerder in slaap.
  4. Je wordt sterker en fitter. Door kracht te zetten met trappen bouwen je benen spiermassa op.
  5. Het is goed voor onze lichaamshouding, als het fietszadel het stuur goed zijn afstelt.  Daarnaast is fietsen niet te belastend voor ons lichaam.
  6. Je blijft makkelijker op gewicht.
  7. Je komt in contact met de natuur en buitenlucht is goed voor ons. Buiten is meer zuurstof dan binnen.

 

Positief effect op mentale gezondheid

De fysieke inspanning van fietsen heeft een positief effect op onze mentale gezondheid. De kans op depressie wordt minder en depressieve klachten kunnen verminderen.

We voelen ons gelukkiger en blijer. Door het bewegen vindt er een snellere toename plaats van verschillende neurotransmitters waaronder ‘dopamine (zorgt voor tevredenheid en beloning), serotonine (ons gelukshormoon) en endorfine’ (dit is een anti-stress hormoon).

 

Goed voor het brein

Daarnaast is bewegen goed voor het stimuleren en ontspannen van onze hersenen. Dit heeft weer invloed op ons werk. De redenen waarom vaker fietsen en bewegen goed is voor op het werk:

  • Het probleemoplossend vermogen stijgt met wel 20% na beweging.
  • We worden 23% productiever als we vaker actief bezig zijn.
  • Regelmatige bewegers zijn 70% beter in het maken van lastige beslissingen.
  • Sportieve kantoormedewerkers maken 27% minder fouten, dan collega’s die minder bewegen.
  • Een half uur fietsen zorgt al voor heldere gedachtes waardoor je effectiever en productiever kan werken.

De bovenstaande informatie komt voornamelijk van Het Mobiliteitskompas en hier staat ook hoe medewerkers vaker gestimuleerd kunnen worden om op de fiets te gaan.

 

fietsen, gezondheid, duurzaamElke beweging helpt

Vaker de fiets pakken hoeft ook niet te betekenen dat iedereen 30 kilometer naar werk moet gaan fietsen, alleen het stukje van huis naar het station of de bushalte heeft al voordelen. Deze kortere beweegmomentjes tellen ook zeker mee! Bewegingswetenschapper Dirk Schaars vermeldt aan de ANWB dat de voordelen van bewegen toe nemen naarmate er meer inspanning geleverd wordt, zoals bijvoorbeeld meer kracht zetten op de pedalen.

 

Voordelen voor werkgever en werknemer

Doordat medewerkers vitaler worden, kan er een hogere productiviteit ontstaan en productiviteitsdalingen voorkomen. De Fietsersbond schreef zelfs dat we in Nederland gemiddeld 8 dagen ziek zijn per jaar, maar medewerkers die naar het werk fietsen zijn slechts 7 dagen ziek. Tegelijkertijd bewegen fietsers meer, worden ze fitter en herstellen ze sneller na ziekten. Ook kan dit zich weer vertalen in besparingen op gebied van gezondheidszorg/sociale zekerheid. Fietsen draagt dus niet alleen bij aan de gezondheid, maar ook aan kostenbesparing, productiviteit en het milieu.

Zie jij het zitten om vaker de fiets te pakken? Tijdens het schrijven van dit artikel kreeg ik in ieder geval wel zin om wat vaker door de frisse buitenlucht te rijden, en eens flink door te trappen.

 

Leuke linkjes

Via Alles Over Sport kwam ik deze Engelstalige video van de British Heart Foundation tegen waarin kort beschreven wordt wat er gebeurt met ons lichaam tijdens bewegen en sporten.

Ook het Human Capital Model is leuk om even te bekijken. Bij dit model zijn 80 effecten van bewegen zichtbaar op basis van de volgende zes kernwaarden: emotioneel, sociaal, persoonlijk, fysiek, intellectueel en financieel.

 

Dit blog is geschreven door Dini Wagner. Dini hoopt door middel van haar woorden mensen tot een andere gedachtegang te brengen en duurzamere keuzes te laten maken in de toekomst.


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!