CO2 reductie, duurzaam ondernemen, wagenpark

In het vorige artikel gaf ik je 60 strategische vragen om even kritisch na te denken over hoe je verder kunt komen met duurzame mobiliteit, CO2 reductie van het wagenpark en groener, schoner en slimmer rijden. Ik begon daarbij met een centrale waarom vraag. Naast dat je wilt weten wanneer, waar, wie, wat en hoe, wil je natuurlijk eerst weten waarom je iets zou doen. En jij niet alleen. Als je ooit ergens draagvlak voor wilt creëren, moet je eerst kenbaar maken waar het goed voor is dat het gebeurd.

 

Intern

In dit artikel wil ik dieper met je ingaan op die waarom vragen. De eerste drie vragen luidde als volgt:

  • Waarom willen wij groener, schoner en slimmer rijden?
  • Waarom vinden we duurzaamheid belangrijk?
  • Waarom willen we onze CO2 uitstoot reduceren?

Deze vragen lijken allemaal in grote lijnen hetzelfde. Immers duurzaamheid hangt samen met CO2 uitstoot en met groener, schoner en slimmer rijden. Maar je reden om duurzaamheid belangrijk te vinden, als bedrijf, kan zijn dat je je hiermee kunt onderscheiden, dat je hiermee een lange termijn strategie kunt ontwikkelen, dat je ziet dat dit door de markt gevraagd wordt, dat je een bepaald verantwoordelijkheidsbesef hebt als bedrijf of omdat het aansluit bij de missie en visie van het bedrijf.

Jullie willen dan misschien groener, schoner en slimmer rijden omdat jullie zien dat daar de grootste winst te behalen is, de meeste kosten te besparen zijn of omdat je ziet dat dit meer effecten heeft dan alleen verduurzaming, maar dat het ook een positief effect heeft op de vitaliteit van medewerkers en mogelijke parkeerproblemen.

Je zegt misschien CO2 uitstoot te willen reduceren omdat dit ook een kostenbesparing zal opleveren, maar het kan ook zijn dat je je als bedrijf daarop wilt richten omdat dit goed inzichtelijk te maken is, terwijl andere kengetallen lastiger boven tafel te halen zijn.

Het is dus belangrijk deze vraag van meerdere kanten te bekijken om zo het totale plaatje boven tafel te halen.

 

Extern

De vragen

  • Waarom vragen onze klanten om onze duurzaamheidsambities?
  • Waarom moeten we maatregelen verzinnen voor ons CO2 prestatieladder certificaat?

zijn weer heel anders van insteek. Deze geven je een kijk op wat er om je heen gebeurd. Vraagt een klant om duurzaamheidsambities omdat zij zelf een duurzaamheidsbeleid hebben opgesteld, of vragen ze er om omdat ze mee willen dingen naar een aanbesteding die hier om vraagt. Allebei is natuurlijk valide. Ze geven je inzicht in de noodzaak op lange termijn en de manier waarop klanten zullen reageren op jullie ambities.

Als je weet waarom je maatregelen moet verzinnen voor het CO2 prestatieladder certificaat, dan wordt het van een ‘moetje’ (waarvan men niet weet waar het goed voor is, anders dan dat het moet), een mogelijkheid om te ontdekken waar kansen liggen. Vanuit de CO2 prestatieladder wil men namelijk dat je effectieve maatregelen verzint die ook nog eens kosten kunnen besparen.

 

Organisatie

Met de vraag

  • Waarom zouden mijn collega’s/medewerkers hier aan mee willen werken?

benader je de weerstand die je op je pad gaat krijgen op een positieve manier. Je kijkt naar wat wel zou motiveren. Natuurlijk kan je ook prima de tegenovergesteld vraag stellen: waarom ze niet mee willen werken. Dan krijg je inzichtelijk welke obstakels je moet overwinnen. Maar daar laten de meeste mensen het bij en dat is niet verstandig. Belonen werkt nou eenmaal beter dan bestraffen* als het gaat om lange termijn gedragsverandering, dus bedenk ook zeker hoe je medewerkers over de streep kan trekken.

*) Luister hiervoor naar aflevering 22 van de Slim Leasen Podcast .

 

CO2 reductie, duurzaam ondernemen, wagenpark

Tegen het licht houden

En om je ideeën nog echt eens even tegen het licht te houden om te zien dat je niks over het hoofd hebt gezien, stel je de vragen:

 

  • Waarom zou dit een positief resultaat kunnen opleveren?
  • Waarom zouden we hier zoveel moeite in steken?
  • Waarom moeten we deze verandering inzetten?
  • Waarom zouden we anderen hierbij betrekken?

 

En je ziet dat deze wel weer positief gesteld zijn. Ik ga er namelijk vanuit dat je wat wilt bereiken. Als je het allemaal niet ziet zitten en niet wilt, dan is het nog steeds goed om deze exercitie te doen, want hij gaat je inzicht geven waarom je het toch wel moet willen, maar je komt er niet door te denken waarom het allemaal niet kan. “Kan Niet ligt op het kerkhof en Wil Niet ligt er naast.” moet je maar denken.

 

Kom jij verder met deze vragen? Welke antwoorden heb je geformuleerd? Laat het hieronder weten, we zijn benieuwd!

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!