Auteur: Elske van de Fliert
KAM, EED, prestatieladder
Gebruikte tags: EED, kosten besparen, mobiliteit

Denk jij dat jouw medewerkers precies weten waar ze het moeten zoeken? Moet je ze eens vragen hoeveel mensen er binnen het bedrijf met de fiets komen, met het OV en met de auto. Wedden dat ze het niet weten. Je P&O-er niet, die zich toch wel bezig houdt met de reiskostenvergoeding. Je KAM manager niet, die toch inzichtelijk moet maken wat jullie CO2 uitstoot is. Je projectleider en accountmanager niet, die toch aan de klant moeten kunnen vertellen hoe groen jullie bezig zijn.

 

Ja, het wagenpark, dat is meestal wel inzichtelijk. Helemaal als de leasemaatschappij een beetje meewerkt en netjes lijsten stuurt van hoeveel iedereen getankt heeft bij welke kilometerstand. Maar van het woon-werkverkeer en de dienstreizen is dit meestal minder goed inzichtelijk. Daar kraaide tot voor kort geen haan naar, dus waarom zou je je er druk over maken? Nou ja, omdat daardoor besparingen blijven liggen, maar daar kom ik straks op. Maar tegenwoordig moet dit gewoon inzichtelijk zijn. Binnen de Energie-efficiëntie Richtlijn (EED) wordt er naar gevraagd.  Maar ook voor de CO2 prestatieladder, als je wilt stijgen, zal je hier helderheid in moeten krijgen.

 

En er blijven dus besparingen onbenut. Want als je wel weet hoe je medewerkers reizen, dan kan je ook beleid maken waarmee je sturend op kunt treden. En dan kan je besparingen realiseren. In plaats van iedereen maar rucksichtslos 19 cent per kilometer te geven, kan je er voor kiezen mensen die op korte afstand met de fiets reizen, wel hun reis te vergoeden, terwijl je dat voor degene die met de auto reizen niet doet. Het reizen met de trein kost maar 13 cent per kilometer, dus dat is sowieso 6 cent per kilometer besparen.

 

Maar waarom weten je medewerkers dit eigenlijk niet? Doen ze hun werk niet goed? Dat is vaak het probleem niet. Maar: het wordt gewoon niet vast gelegd. Wie geeft er nou op of die met de auto of met de fiets naar het werk komt? En ja, natuurlijk gaat iemand die met de fiets komt, ook wel eens me de auto. Maar meestal zijn mensen vrij standvastig als het om hun vervoersmiddel gaat.

 

Hoe gaat P&O of de KAM manager dit inzichtelijk krijgen? Dat is niet makkelijk. Het is wel simpel. Hij of zij zal moeten gaan inventariseren. Oftewel bij de collega’s nagaan hoe ze reizen. Daarvoor kan hij of zij iedereen een (online) formulier in laten vullen. Of een steekproef houden en wat collega’s bellen. Of gewoon turven aan het begin van de dag. Of op basis van de Nederlandse gemiddelden die je kan vinden via Statline werken. Alhoewel ik dat laatste niet zo aanbevelen, omdat dit zeer onnauwkeurig is.

En koppel daar dan gelijk aan hoeveel kilometers iemand reist.

 

Op basis van deze informatie kan je zoveel makkelijker gegevens voor de EED of de CO2 prestatieladder boven tafel krijgen. En je kan het direct inzetten om te besparen op mobiliteit – in CO2 uitstoot en in kosten. Een gemiste kans als je dit niet doet.

 

Zijn jullie al bezig met de EED? En kom je er niet helemaal uit wat je nou precies boven tafel moet halen? Ik heb een handige handleiding voor je. Mail me even.

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!