Auteur: Elske van de Fliert
Gebruikte tags: draagvlak, sjabloon, workshop

Voor een workshop om nieuwe ideeën op te halen uit de organisatie heb ik een gratis sjabloon voor je. Die vind je onderaan dit artikel.

 

GeitHeb je al zin in de zomervakantie? Of ben je net terug van de wintersport en ben je er nog he-le-maal niet mee bezig? Maar dat is toch zonde? Want wat is nou het leukste van vakantie? De voorpret! Nou ok, misschien ook het lekkere weer, de uren die je kunt spenderen aan het lezen van een boek of alle keren dat je lekker uit eten gaat. Maar alleen al daar naar uitkijken is heerlijk. Je kunt de echte Italiaanse pasta bijna proeven en de zon al op je huid voelen branden!

Wat doe je vervolgens als je de reis geboekt hebt? Je gaat het iedereen vertellen natuurlijk! Super leuk. Werkt enorm aanstekelijk, iedereen wil wel op vakantie of is er mee bezig, en iedereen die ook maar denkt dat zij of hij in de buurt op vakantie is geweest, denkt met je mee. Tips, to-do’s, not-to-do’s en ander goed bedoeld advies vliegen je om de oren. Zo krijg je er nog meer zin in en de anderen om je heen ook.

 

Terug naar de werkelijkheid

Vervolgens kruip je weer achter de computer omdat je bijvoorbeeld een plan moet maken om een cursus zuinig rijden te implementeren. Je begint misschien een beetje stroef, maar hoe meer aanbieders je bekijkt, hoe enthousiaster je wordt. Er zijn een heleboel keuzes en de mogelijke brandstofbesparing gaat een mooi bedrag opleveren. Dat kun je weer goed gebruiken om een ander project van de grond te trekken. Super!

 

Dat plan moet gepresenteerd worden in het MT en daar weet je het met een behoorlijke dosis enthousiasme voor het voetlicht te brengen. De vraag die het MT jou had gesteld om dit uit te werken, kun je dus hartstikke goed beantwoorden en iedereen is enthousiast. Er wordt een aanbieder gekozen, je planning wordt goedgekeurd en uur U is daar: je gaat het uitrollen!

 

Leuke workshop?

Natuurlijk begin je met collega’s informeren. Je hebt hiervoor een leuke workshop bedacht, tijdens een luxe lunch. Dus het kost niemand echt tijd en de broodjes smaken echt heerlijk. Je verhaal is enthousiast, laat duidelijk de voordelen van dit project zien en laat ook nog eens zien wat voor een mooie plannen je hebt met het geld dat bespaard wordt. Kortom: jij ziet het helemaal zitten!

Maar wat gebeurd er in de zaal? De broodjes worden met smaak opgegeten, maar voor je plan is niet zo veel interesse. Het zal wel. Sommige denken misschien: hmpf, zuinig rijden, tijdsverspilling, dan moet ik langzaamaan doen of: alsof dat helpt met de dikke auto van de directeur.

 

Het verschil

Gek eigenlijk. Je hoeft maar iets te vertellen over je vakantie en iedereen wordt enthousiast, terwijl als je het over zo iets hebt, dan lijkt er niemand voor te porren.

 

In mijn optiek is het grote verschil: het moment waarop je jouw plannen deelt. Die vakantie die deel je ruim van te voren en is dus geen voldongen feit voor de ander waar zij/hij zich ‘ineens’ voor ziet gesteld. Die vakantie kunnen mensen leuk in meedenken. Die vakantie is iemand zelf misschien ook wel mee bezig en is dus meer van haar of hem zelf.

 

Wil je dus een project als een cursus zuinig rijden goed implementeren, dan moet je heel vroeg mensen in het proces betrekken: bijvoorbeeld al bij de vraag of er wel een cursus zuinig rijden moet worden gedaan of dat er wellicht beter op een andere besparingsmaatregel kan worden ingezet. Natuurlijk hoef je niet met 50 man over de leverancier te beslissen, maar als mensen weten dat je er mee bezig bent, komen ze waarschijnlijk zelf wel met goede adviezen: denk je daar wel aan, heb je wel eens van die partij gehoord?

 

Er is hoop (en hulp)

Kortom: als je wilt dat iedereen net zo enthousiast wordt van de plannen als dat jij bent, is het zaak ze zo vroeg mogelijk te betrekken. Gooi het eens op tafel als jullie zitten te lunchen. Heb het er eens een keer over in een rondvraag van een vergadering. Of organiseer er een workshop voor zodat je nieuwe ideeën ophaalt uit de organisatie.

Voor een workshop om nieuwe ideeën op te halen uit de organisatie heb ik een gratis sjabloon voor je. Als je die wilt hebben, hoef je alleen maar even in het groene veld jouw gegevens achter te laten.

[chimpy_form forms="4"]

 

En laat in me in het berichtenveld weten: Met welk project ben jij bezig?

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!