Vaak zit ik met ondernemers om tafel en dan vertellen ze wat ze doen en hoe ze bezig zijn. Als je dan hoort welke stappen er in het verleden al zijn ondernomen ten aanzien van minder, groener en schoner rijden, oftewel duurzame mobiliteit, dan kun je niet anders dan je petje afnemen. Toch lijken veel ondernemers niet door te hebben dat ze goed bezig zijn. En er over communiceren gebeurd al helemaal niet.

Vandaar dat ik in dit artikel een aantal zaken benoem waarvan ik denk dat je daar al mee bezig bent. En laat ik zien hoe je met de communicatie hierover om kunt gaan.

1: Een maximum aan de kilometervergoeding

Heel veel bedrijven hanteren een maximale kilometervergoeding. Het maakt dan niet uit of de medewerker 25 of 45 kilometer moet reizen om bij zijn werk te komen, hij krijgt maximaal 25 kilometer vergoed. In principe is dit een stimulans om mensen niet al te ver naar hun werk te laten reizen. Communiceer dit nogmaals aan de medewerkers. Benoem expliciet dat je het prettig vindt als medewerkers dicht bij huis werken. Grote kans namelijk dat iedereen het voor lief neemt en er geen belletje is gaan rinkelen dat het ook anders kan.

Communiceer dit ook aan de buitenwereld: wij zien graag dat medewerkers dicht bij huis werken, dus hebben wij een maximum gesteld aan de kilometervergoeding.

2: Gebruik maken van 14% bijtelling

Een deel van jullie leasevloot is zuinig en daarom hebben medewerkers te maken met maar 14% bijtelling. Laten we hier meteen realistisch zijn: die auto’s worden (voor het grootste gedeelte waarschijnlijk) gereden vanwege het directe financiële voordeel dat de medewerkers zelf hebben. Maar dat wil niet zeggen dat je niet kunt communiceren dat de leasevloot voor 10? 20? of zelf 50%? uit zuinige auto’s bestaat…

Wie weet brengt het ook nog het bewustzijn van de medewerkers op gang. En daar begint het mee als we het hebben over zuinig rijden. Communiceer dit dus intern en extern.

3: Onderhoud

Jullie vloot bedrijfswagens en/of leaseauto’s wordt, vermoed ik, goed onderhouden. Belangrijk, want goed onderhoud is essentieel voor het verbruik en de uitstoot van het voertuig. Je kunt je voorstellen dat een verstopt luchtfilter invloed heeft op het brandstofverbruik en een slecht onderhouden katalysator op de uitstoot.

Maak het belang van onderhoud nog eens zichtbaar in de communicatie over wat je verwacht van medewerkers met een leasecontract. Of geef de wagenparkbeheerder een bonus als alle onderhoud op tijd wordt uitgevoerd. Medewerkers stimuleren netjes te zijn met het voertuig dat ze toegewezen is, kan bijvoorbeeld door het uitreiken van een prijs voor de minste schade of meest propere bus.

4: Zuinige bestelbussen

Ik neem aan dat jullie, bij de aanschaf van de bestelbussen, hebben gekeken naar de TCO, total cost of ownership. Dus is er zeker rekening gehouden met het brandstofverbruik van de voertuigen. Natuurlijk heeft dat niet voor elk voertuig de doorslag gegeven, er is met nog meer rekening te houden. Toch hebben jullie vast al meerdere voertuigen die het beter doen, zuiniger zijn, dan gemiddeld. Kijk eens in de lijst van zuinige bestelauto’s van de ANWB om te zien welke van deze in jullie vloot zitten.

Het is niet alleen goed om voor de buitenwereld inzichtelijk te maken hoe zuinig de vloot is, maar ook intern kunt je deze voertuigen een streepje voor geven. Als de bestelbussen worden ‘uitgegeven’, dan zorgt je er natuurlijk voor dat de zuinige modellen het meeste kilometers maken. Zorg wel dat ze geschikt zijn voor het werk waar ze voor in worden gezet. Een te klein model inzetten voor zwaar werk heeft waarschijnlijk een negatief effect op het verbruik.

5: Kleinere leaseauto’s

De laatste jaren is het aandeel aan auto’s in het A en B segment van de leasevloot groter geworden. Het C en D segment blijft dominant, maar is wel aan het krimpen. Grote kans dus dat ook in jullie vloot de verhoudingen aan het veranderen zijn. En waarom ook niet. Het bespaart op twee manieren geld: de auto zelf is goedkoper en hij verbruikt minder. Waarschijnlijk is dit, net als de 14% bijtelling, of misschien wel door die bijtelling, een gevolg van overheidsbeleid. Maar dat is geen reden om niet te inventariseren hoe dit voor jullie vloot er uit ziet en of jullie het wellicht beter doet dan gemiddeld. Ook is dit iets dat je kunt gebruiken om in de toekomst mee te sturen: zorg dat het aandeel grote auto’s in de vloot niet vermeerdert!

 

Zie je wel? Jullie doen al heel veel goeds! Misschien dat je het nog wat meer structureel kunt aanpakken en/of het veel meer voor het voetlicht kunt brengen. Daarom nodig ik je van harte uit om datgene dat je al goed doet hieronder te delen. Het is meteen inspiratie voor anderen die het lezen. Zo helpen we elkaar een stap verder.

 

Deel het artikel via Twitter om nòg meer mensen te laten zien dat jullie en anderen al goed bezig zijn.

“=


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!