Auteur: Elske van de Fliert
duurzaamheid, MVO, mobiliteit
Gebruikte tags: duurzame mobiliteit, gedrag

duurzaamheid, MVO, mobiliteitIedereen kent wel het moment dat je denkt: waar doe ik het eigenlijk voor? Ben ik wel goed bezig? Wat heeft nu eigenlijk prioriteit? Een gevoel van overladen zijn dingen die moeten gebeuren, zonder prioriteiten en duidelijke koers. Dat is een verschrikkelijk vervelend gevoel. Het kan een enorme knoop in je buik veroorzaken. Het leidt er uiteindelijk toe dat je niet effectief meer bent. En als jij verantwoordelijk bent voor het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen van de organisatie, heeft dat behoorlijke consequenties. Voor jezelf, want je behaalt die doelstellingen niet. Voor het bedrijf, want als de doelstellingen niet worden gehaald, dan gaan klanten die eisen stellen aan de duurzaamheid klagen of bij je weg. En in het algemeen natuurlijk, want het komt de verduurzaming niet ten goede.

Maar gelukkig is er een weg uit deze malaise. Niet één waarbij je met je vingers knipt en het is opgelost. Maar in dit artikel en het volgende, gaan we in op wat jij kunt doen om helderheid te creëren in dat wat echt aandacht behoeft en helderheid in wat jij dan vervolgens moet doen.

Geen twijfels meer

Het zijn technieken die wij zelf gebruiken. En waardoor we dus glashelder kunnen krijgen wat hetgeen is dat we moeten doen. Dat we dus niet meer hoeven te twijfelen. Geen tijd meer hoeven besteden aan dingen die niet echt het verschil maken. En dat we constant focus houden op dat wat belangrijk is. Het helpt ons keuzes te maken, op voorhand. En dat is cruciaal: keuzes die je van te voren kunt maken, helpen je om maximaal efficiënt te zijn. Er wordt wel gezegd dat Einstein elke dag hetzelfde droeg. Kan je zeggen: wat is nu twee minuten even in mijn kledingkast kijken waar ik zin in heb om het aan te trekken? Maar twee minuten per dag is wel 730 minuten per jaar. Dat is twaalf uur! Voor iets wat voor de meeste mensen niet echt het verschil maakt.

Wat doe je dan?

Om hier concreet mee aan de slag te gaan, zijn er twee stappen. De eerste stap creëert helderheid over waar de focus moet liggen. De tweede stap creëert helderheid over wat jij dan zou moeten doen. Hieronder zetten we de eerste stap uiteen. In het volgende artikel zetten we stap twee uiteen.

Om helderheid te creëren, ga je aan de slag met vier vragen. Deze zijn hieronder toegelicht.

Vraag 1: Wat gaat er goed?
Noteer eerst eens alle dingen die er goed gaan. Werkt het fietsplan bijvoorbeeld? Mooi! Bestellen jullie alleen nog maar elektrische auto’s? Super. Heb je samen met ketenpartners een efficiëntieslag bereikt? Uitstekend!

Maak een zo lang mogelijke lijst. Klein, groot, rijp, groen, heel succesvol, een beetje succesvol, het mag allemaal.

Vraag 2: Wat werkt er niet?
Er zijn natuurlijk altijd dingen die niet werken. Misschien hebben jullie wel een Fiets van de Zaak regeling opgetuigd, maar maakt niemand er gebruik van. Misschien hebben jullie wel NS business cards liggen voor mensen die af en toe een zakelijke rit met het ov doen, maar is het elke keer een gedoe om het te gebruiken. Misschien hebben jullie een keer een cursus zuinig rijden gedaan, maar zie je het niet meer terug in de verbruikscijfers.

Ook hier geldt weer: maak een zo lang mogelijke lijst. Als je bij punt vijf of zes denkt: “Ja, nu weet ik het echt niet meer”, blijf dan even lekker nadenken en je zult zien dat je op een gegeven moment nieuwe inspiratie krijgt en zo nummer zeven tot en met tien opschrijft.

Vraag 3: Wat ontbreekt er?
Er missen misschien wel dingen. Misschien weet je wel dat je eindelijk eens duidelijkheid moet krijgen over hoe je de bestelbussenvloot kunt vergroenen. Of heb je eigenlijk nog niet het thuiswerkbeleid goed op papier gezet. Misschien las je net over een efficiëntieslag met ketenpartners en dacht je: “Hmm, dat is een goede, nooit over nagedacht.”. Hoe het ook zij, er zijn ongetwijfeld dingen op je wensenlijstje of ergens in je achterhoofd waarvan je weet dat het nog moet gebeuren, maar er nog geen tijd voor is geweest.

Het is heel fijn om deze lijst te maken. Zet er dan ook alles op dat je kan bedenken. Niks zo vervelend als met een gevoel blijven lopen dat er “nog iets moet”.

Vraag 4: Wat is er onduidelijk?
Er zijn vast dingen die niet zo heel goed zijn vastgelegd of waar je zo je twijfels over hebt. Misschien niet eens voor jou, maar weet iedereen jullie duurzaamheidsdoelstellingen? Heeft iedereen helder waarom jullie met verduurzamen bezig zijn? Is het algemeen bekend wat jullie dit jaar doen om dit te bereiken?

Ook hiervan maak je weer een lange lijst. Overigens, in alle gevallen is het zo dat je dit niet per se alleen hoeft te doen. Je kunt even een middagje organiseren met wat collega’s. Of ze even via het intranet vragen om input. Desnoods hang je een lijstje op bij het koffiezetapparaat. In dat laatste geval natuurlijk voor de collega’s die wel op het werk moeten verschijnen omdat hun werk niet vanuit huis kan.

En nu?

Nu heb je vier lijsten van dingen waarvan je weet: hier moeten we op doorpakken (wat gaat er goed), dit moeten we oplossen (wat werkt niet), dit moeten we regelen (wat ontbreekt) en dit moeten we verhelderen (wat is er onduidelijk). Nu kan je, zeker als je echt mooie lange lijsten hebt gemaakt, niet alles in één keer natuurlijk. En dat hoeft ook niet. Je gaat eerst deze lijsten prioriteren. Wat zet het meeste zoden aan de dijk als dat als eerste wordt opgepakt? Wat kost je nu het meeste tijd en/of geld? Waar klagen de meeste mensen over.

Als je van alle dingen een top drie hebt, heb je duidelijkheid over waar je de komende tijd je tijd aan gaat spenderen.

In het volgende artikel gaan we hier verder mee aan de slag.

En? Wat zijn jouw meest belangrijke inzichten hieruit? Laat het hieronder weten zodat we elkaar kunnen helpen.

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!