Auteur: Azra Muminović
Gebruikte tags: beleid, gedrag, openbaar vervoer

Het openbaar vervoer kent veel voordelen: het brengt ons van A naar B, we hoeven zelf niet te rijden, er komt vaak een mooi uitzicht aan te pas, je kunt reizend werken, het is een duurzame reisoptie, en je komt er andere mensen tegen. Helaas is dat laatste niet altijd een voordeel en brengt het ook ongemakkelijke situaties met zich mee. Daar wil ik in dit blog bij stil staan.

Schakel hulp in

Je hebt vast wel eens op het kleine schermpje in de treincoupé een nummer gezien (0613181318), waar je een SMS of WhatsApp bericht naar kunt sturen wanneer je je onveilig voelt in de trein, of wanneer er sprake is van overlast. Reizigers staan dan in contact met de NS-Meldkamer, die vervolgens moet inschatten of het nodig is om actie te ondernemen. Dit kan door middel van een omroep van de hoofdconducteur of door één van de andere conducteurs te sturen naar de coupé waar de overlast zich afspeelt. Maar vaak is het probleem in dit soort situaties dat het óf heel lang duurt voordat er iemand van de medewerkers komt, óf niet mogelijk is om een bericht te sturen.

Onveilige situaties

Neem als voorbeeld de aanranding die zich vorig jaar heeft plaatsgevonden in het treintraject tussen Amsterdam en Alkmaar. Een 40-jarige man uit Den Helder is door de politie aangehouden op verdenking van het aanranden van een 19-jarige vrouw, die op Amsterdam Centraal is ingestapt. De aanranding gebeurde in de avond in een lege coupé en duurde 40 minuten. Al die tijd kon de vrouw geen melding sturen naar het welbekende nummer, omdat de man vlak naast haar zat. Pas wanneer de vrouw was uitgestapt in Alkmaar, kon ze iemand van het veiligheidsteam van de NS aanspreken. Een ander voorbeeld is de man uit Hoorn die zichzelf in de trein bevredigde, en waarbij sommige slachtoffers ontevreden zijn met hoe de NS heeft gehandeld. Deze slachtoffers hebben de NS een bericht gestuurd via het meldnummer, en kregen als reactie dat de NS niets voor hen kon betekenen, omdat de melding te laat werd verstuurd. Eén ding is zeker: dat er tijdens welke treinreis dan ook geen conducteur of andere medewerker door de coupé loopt, is voor dit soort dingen onwenselijk, en draagt bij aan de onveiligheid in de trein.

Verbeteringen zijn nodig

De NS ziet door dit soort incidenten in dat er betere veiligheidsmaatregelen moeten worden genomen, zodat onveilige situaties worden voorkomen en reizigers niet meer bang zijn om met de trein te reizen. Daarom hangen er camera’s, zowel in de trein als op en rond het station, wordt live meegekeken op trajecten waar veel overlastmeldingen zijn. Dit werd eerst alleen achteraf gedaan om de dader op te sporen. Verder worden er veiligheidsmedewerkers ingeschakeld, zodat er snel kan worden geschakeld, ze snel ter plekke kunnen zijn. Het kan zijn dat op de stations medewerkers lopen die gebruik maken van een bodycam.

Motivatie terugbrengen

Zero-e heeft er vertrouwen in dat de NS er alles aan doet om de treinreis zo veilig mogelijk te maken voor iedereen. Heb jij het gevoel dat jouw medewerkers zich ongemakkelijk voelen in de trein? Hebben ze het hier wel eens over gehad en is dat misschien de reden dat ze liever de auto pakken? Weet je niet hoe je je medewerkers kunt motiveren om toch met het OV te reizen naar werk? Neem dan contact met ons op en wij helpen je! We kunnen bijvoorbeeld een workshop organiseren waarin we de gevoelens van de medewerkers en de veiligheidsmaatregelen van de NS bespreekbaar maken. Zo gaan we samen richting een oplossing die voor iedereen werkt. Aarzel niet langer en plan een kennismakingsgesprek met ons in via het contactformulier!

 

Dit blog is geschreven door Azra Muminović. Schrijvend laat ze haar gedachtes gaan en probeert ze door middel van woorden mensen te inspireren duurzamer te gaan reizen.


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!