Auteur: Elske van de Fliert
CO2 reductie, duurzaam ondernemen, wagenpark

Vorige maand schreef ik over alternatieve brandstoffen. Welke kies je nou als bedrijf zijnde? Wat kan ik nu al doen? Ik koos daarbij de praktische insteek: wat is er nu voor handen. Wat kan je nu bij de dealer krijgen en waarvan is de infrastructuur op orde. Natuurlijk kwamen daar ook reacties op. Gelukkig maar. En daar viel me iets bij op. De stelligheid waarmee waterstof als haalbaar alternatief wordt gezien! Positief natuurlijk, laat dat duidelijk zijn. Maar ik had het gewoon niet zo verwacht. Ik weet dat bijvoorbeeld wel dat Nikolai Motor Company bezig is met een waterstof vrachtwagen. Ik heb namelijk contact met ze gehad om ze hier naar Nederland te krijgen. Helaas: we waren te vroeg. En ook Toyota die in Los Angeles aan het testen is, heeft aangegeven dat ze nog niet klaar waren om al wat aan een groter publiek te tonen. De enige die wat dat betreft echt lekker op dreef is, is Holthausen. Niet alleen bouwden zij waterstofinstallatie in een Tesla, maar ook hebben zij bijvoorbeeld een straatveger omgebouwd naar waterstof. Overigens, niks ten nadele van andere projecten die in Nederland gestart zijn. Er is een mooi overzicht van gemaakt eind vorig jaar.

 

Ik word er in ieder geval wel vrolijk van. Het kan niet slecht zijn dat steeds meer mensen het normaal gaan vinden om over waterstof te praten. Het is een goede ontwikkeling dat er steeds meer bedrijven mee bezig zijn. En ook vanuit Europa is en komt er weer geld beschikbaar voor ontwikkelingen, bijvoorbeeld waterstof in scheepvaart

 

Rijden we dan eind 2018 allemaal op waterstof? Nee, natuurlijk. Zeker niet allemaal. Als ik zie hoeveel bedrijven er nu nog kiezen voor diesel bestelbussen en benzine auto’s, terwijl groengas en elektrisch rijden gewoon haalbaar zijn en in sommige gevallen goedkoper, zal ook hiervoor nog wel een hoop water door de Rijn moeten stromen. Of vooral een hoop zendings-, ontwikkelings- en overtuigingswerk moeten worden gedaan. Ook wet- en regelgeving is nog niet zo ver. Het lijkt er bijvoorbeeld eindelijk op dat (na meer dan twee jaar overleggen) de richtlijn voor het onderhouden van groengasvoertuigen vernieuwd wordt. Maar die is er nog niet voor waterstofvoertuigen. Er zijn al een aantal tankstations, maar nog niet helemaal genoeg voor een dekkend netwerk. En wat mij daarbij opvalt is dat er gesproken wordt over 20 tankstations, maar mensen met ruim 160 groengas tankstations klagen dat dit er te weinig zijn.

 

Kan ik dan lekker achterover leunen? Dat ook weer niet natuurlijk. Zoals met eigenlijk alles gaat het namelijk niet om het hoe van de zaak, maar over de overtuiging en het doel. Oftewel: waarom wil je wat bereiken? Als je dat weet, is er altijd een manier te vinden om er te komen. Dus: willen jullie in de komende jaren CO2 neutraal worden? Dan zou ik maar eens goed om me heen gaan kijken wat er allemaal mogelijk is op het gebied van waterstof. Zijn er initiatieven om waterstofstankstations in de buurt te plaatsen? En hoe zouden jullie een rol kunnen spelen in een dergelijke pilot? Zijn jullie slechts bezig met een paar procent CO2 reductie, dan zal waterstof niet de meest voor de hand liggende oplossing zijn. Maar mag je je natuurlijk wel afvragen of je daarmee uiteindelijk echt vooruitgang boekt.

 

Zijn jullie al toe aan waterstof? Laat je reactie hieronder achter.

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!