Auteur: Elske van de Fliert
trein reizen, reisgedrag, energietransitie

Denk je ook wel eens: hoe deden we dat vroeger eigenlijk? Hadden we dan zoveel minder afspraken? Want nu moet ik ergens heen voor een overleg, terwijl ik gewend ben dat ik zo van de ene in de andere online vergadering rol. Wat gek en onhandig eigenlijk om met reistijd rekening te moeten houden.

Er is in de afgelopen jaren veel veranderd in hoe we vergaderen en onze bijeenkomsten doordat we veel meer vanuit huis gingen werken. In ieder geval de “kenniswerkers” van onze samenleving. Want de fabrieksarbeider had redelijk lege wegen, de verpleegster veel te volle schema’s en de buschauffeur een veel leger schema, maar thuiswerken is er voor die mensen niet bij natuurlijk.

 

En nu we weer meer onderweg zijn, valt het je misschien op hoe inefficiënt het is om in de auto te zitten. Hoe gruwelijk veel tijd dit kost die je nuttig kunt besteden. Natuurlijk kan je naar een goede podcast luisteren, maar met honderden slachtoffers per jaar  door afleiding, moet je als bedrijf niet willen dat je stimuleert dat mensen in de auto overleggen gaan zitten voeren.

 

Gelukkig is er het openbaar vervoer. Want in het openbaar vervoer kan je natuurlijk wel gewoon werken. Zelfs een beetje overleg voeren, alhoewel natuurlijk ook geen ingewikkelde vergadering met uiteenlopende meningen. Maar het openbaar vervoer zorgt er wel voor dat jij de tijd veel efficiënter kunt inzetten – en dat er natuurlijk ook nog eens duurzaam gereisd wordt. En dan kan je dus echt zeggen: reistijd is werktijd.

 

Voor wie is dit geschikt?

Zeker niet voor iedereen, maar in de basis: voor bedrijven waar een deel van de mensen werk achter een bureau doet. Een deel van dat werk kan namelijk prima in trein, tram of bus. En dus ook voor dat deel van de medewerkers. Natuurlijk mag iedereen met de trein naar het werk komen, maar voor niet iedereen kan deze reistijd gezien worden als werktijd. Wel voor degene die normaal gesproken lekker achter zijn/haar bureau kruipt.

En dan wel voor die mensen die naar een “ov locatie” toe moeten of er wonen. Dat houdt in: de locatie is op maximaal 15 minuten lopen (5-10 minuten met de ov-fiets) van een treinstation.

 

Wanneer zet je het in?

Als er gewoon thuis gewerkt kan worden of mensen komen met de fiets naar het kantoor, dan hoeven we ons natuurlijk niet in allemaal bochten te wringen om maar met het ov te reizen en te werken ondertussen. Maar als mensen per se naar een overleg, bijeenkomst of evenement op locatie moeten, dan is het dus zaak om te kijken: hoe kom ik er met het ov? En de reistijd als werktijd te zien. Tenminste: mits het werk dus onderweg gedaan kan worden.

En daar is de medewerker een belangrijke schakel in, want die heeft dus de verantwoordelijkheid het werk zo te plannen dat hetgeen zij kan doen in het ov, ook op dat moment gepland wordt.

 

Wanneer zet je het niet in?trein reizen, reisgedrag, energietransitie

Als iemand een heel moeilijk gesprek moet voeren, of iemand moet een lange tijd achter elkaar geconcentreerd kunnen werken, dan is het ov daar niet de geschikte plek voor. Je moet ook wel een lang genoeg blok tijd achter elkaar op één plek kunnen zitten. Dus minimaal 10 minuten in de trein, tram of bus, dan heeft het zin om even de laptop open te klappen.

 

Wat heeft iemand nodig om goed in het ov te kunnen werken?

Een prettige koptelefoon. Sommigen zweren bij bluetooth “oortjes”, anderen kiezen liever een “over-ear” koptelefoon met ruisonderdrukking. Belangrijk is in ieder geval dat er weinig omgevingsgeluid doordringt.

Een goede internetverbinding. Nou is dat in Nederland eigenlijk niet zo’n probleem en hebben we zelfs wifi in trein of bus, maar meestal kan toch het beste even een hotspot gemaakt worden met de 4 of 5G verbinding van de telefoon.

Een prettige laptop. Hoe dat eruit ziet is voor iedereen verschillend, maar ingewikkelder dan een koptelefoon, internet en laptop is het dus ook niet.

Hoe zorg je dat dit werkt in jouw organisatie?

Als je het concept “Reistijd = Werktijd” wilt implementeren, dan is het natuurlijk eerst zaak hier consensus over te krijgen. Dit gaat uiteraard via het vaststellen van de overtuiging (waarom is het belangrijk dat wij reistijd als werktijd gaan zien), het combineren met de duurzaamheidsdoelstelling en bepalen voor wie dit geldt.

Maar vooral belangrijk is dat collega’s het vervolgens ook zo gaan zien en dus moet je aan de slag met:

  • Communicatie: dat reistijd werktijd is, waarom dat zo is, hoe het bijdraagt aan de doelstelling, maar ook hoe jullie het praktisch regelen en doen met registratie, voor wie het geldt en voor wie het niet geldt. Je moet dus uitleggen wanneer, hoe en wat.
  • Belonen: waarschijnlijk reizen mensen nu heel veel inefficiënt en hoeven ze daar geen snipperuren voor op te nemen. Dus in de basis is het voor de medewerker niet per se een plus dat die nu aan de bak moet. Daarom moet je nadenken over welke beloning kan ik hier tegenover stellen. Op deze site vind je veel blogs die gaan over belonen, waaronder deze .

 

Geld reistijd is werktijd ook voor jullie? Laat het hieronder weten. Wil je overleggen? Neem even contact op!

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!