Auteur: Elske van de Fliert
Gebruikte tags: beleid, CO2 reductie, mobiliteit

Als je serieuze en concrete doelstellingen hebt op het gebied van verduurzaming van de organisatie en je hebt aandacht voor de onderwerpen wagenpark en mobiliteit, dan zal je gemerkt hebben dat verstrekken van een reiskostenvergoeding er niet makkelijker op is geworden. Je moet namelijk weten of afspreken hoeveel dagen mensen op kantoor werken en hoeveel dagen ze thuis werken en afhankelijk daarvan verstrek je een vergoeding. Waarschijnlijk ook één voor thuiswerken omdat je dit wilt stimuleren. En ja, dat heeft natuurlijk ook CO2 uitstoot tot gevolg (mensen verbruiken thuis stroom en gas), maar minder dan als ze reizen en het scheelt natuurlijk ook nog eens een heleboel NOx uitstoot. Deze uitstoot is heel schadelijk voor onze gezondheid.

Normering werkgebonden personenvervoer

Misschien heb je ook al gehoord van de Normering werkgebonden personenvervoer. De norm, die een beetje lijkt op de Energie Efficiëntie Richtlijn, zal voorschrijven dat je inzichtelijk moet maken wat de CO2 uitstoot is van de zakelijke ritten en uiteindelijk ook van de woon-werkritten van je medewerkers. Ook als ze deze met de eigen auto doen. Op termijn zal deze zelfs voorschrijven hoeveel je deze moet verminderen.

 

Inzicht en voorbereiding

Kortom, je zult in een heleboel inzicht moeten hebben om dit allemaal goed te doen. En het is een behoorlijke klus om dit allemaal goed te regelen. Zeker omdat je dit waarschijnlijk nog niet (goed) deed, en je van de huidige systemen gebruik moet maken die hier nooit voor bedacht zijn.

 

Gelukkig zijn er natuurlijk bedrijven die hier op inspringen en zien we de afgelopen jaren steeds meer mobiliteitskaarten en apps ontstaan, soms in combinatie. Een ideale oplossing, tenminste… als je weet wat je wilt. En dus zal je dit goed moeten voorbereiden

 

Wat is belangrijk?

En dat begint natuurlijk met bepalen wat je belangrijk vindt. Waarom doe je dit, wat zijn je uitgangspunten, welk doel dient het? Je moet goed weten hoe het huidige systeem, cq. de huidige regeling in elkaar zit en wat je wilt dat je met het omgooien van alles wilt bereiken. Kijk, je moet sowieso aan de wet voldoen, maar dit is natuurlijk wel het moment om de duurzaamheidsdoelstelling er bij te pakken en toe zien hoe ook deze invulling gegeven kan worden via het mobiliteitsbeleid.

 

Selectie

Daarna zal je moeten gaan kiezen hoe je het wilt oplossen. Wil je een kaart die alles regelt, een app die registreert, beide, of iets er tussenin? En wil je met dezelfde systematiek gaan werken of met een mobiliteitsbudget?

 

Mobiliteitskaart
Op deze website is een goed overzicht van mobiliteitskaarten te vinden. Met de mobiliteitskaart kunnen medewerkers van het ov gebruik maken, maar ook laden en tanken of een deelauto gebruiken. In sommige gevallen is er een app gekoppeld waarmee ook de kilometerregistratie kan worden gedaan.

 

App
Apps worden in de basis ontwikkeld om Mobility as a Service diensten te ontsluiten, dus ov, taxi en deelvervoer. Laden of tanken valt daarmee in de basis buiten de scope, maar ritten met de (eigen) auto kunnen wel geregistreerd worden.

Er wordt op dit moment een landelijke pilot gedaan met acht MaaS apps, dat zijn: 9292 moves, Amaze, Gaiyo, Glimble, Goan!, Moves, Tranzer en Turnn. Leasemaatschappijen die een oplossing bieden zijn bijvoorbeeld: ALD, Alphabet, Arval, Athlon en Leaseplan. Overigens is dit vaak in combinatie met een online platform en/of mobiliteitskaart. En apps die het reisgedrag registreren, waarmee je vervolgens kunt bepalen welke reiskosten je moet verstrekken zijn: FynchMobility en Dumoco. Ken je zelf nog goede apps? Laat het weten! Reageer hieronder, of mail even.

 

Implementeren

En vervolgens kan je aan de slag met de nieuwe manier van werken. Overigens, als je bij een groot bedrijf werkt, kan je overwegen om eerst een pilot te draaien met een groep. Niet alleen zie je dan wat er wel en niet mogelijk is, ook creëer je ambassadeurs. En die zijn weer handig als je dit op de goede manier wilt implementeren.

 

Moet ik dit wel doen?

Laten we wel wezen: is het niet een hoop gedoe? Wat haal je je wel niet op de hals? Ja, dat is zeker waar, maar je zult in ieder geval iets moeten doen, want de belastingdienst komt anders bij je langs, en die houden nogal van mensen die het goed doen. Of je moet dingen handmatig gaan zitten doen, waarschijnlijk ook niet iets waar je op zit te wachten.

 

Willen je collega’s het wel? Ook een terechte vraag. Waarschijnlijk niet. En daarom is het ook zo belangrijk om goed te weten en vooral te communiceren waarom het toch moet gebeuren en dat je bijvoorbeeld gebruik maakt van ambassadeurs, maar ook van strategieën als committeren en belonen.

 

Wordt het eigenlijk niet allemaal duurder? Als je het slim inricht hoeft dat niet. Anders dan dat je natuurlijk altijd wel met prijsstijgingen en inflatie te maken krijgt, maar je kunt het zo inrichten dat het kostenneutraal gedaan kan worden. Hoe is afhankelijk van hoe jullie regeling er nu uit ziet.

 

Aan de slag

Dus ja, het kost wel wat inspanning en niet iedereen zal het meteen begrijpen, maar als je dit goed inregelt, heb je straks zowel voor de bedrijfsvoering als voor de duurzaamheid een prachtig mooie regeling.

 

Laat weten welke apps je nog meer kent om te registreren!

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons.


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!