Auteur: Elske van de Fliert
Duurzaam ondernemen, doelen stellen, manager
Gebruikte tags: gedrag, manager, thuiswerken

Steeds vaker hoor ik om me heen dat mensen op hun tanden lopen. Dat ze het niet makkelijk vinden om het thuiswerken vol te houden. Niet omdat ze allemaal niet de goede spullen hebben of hun collega’s nooit meer spreken. Maar wel omdat ze echt in een heel klein cirkeltje opereren. Naast het huis, de supermarkt en het bos, komen ze eigenlijk nergens meer. En dat is natuurlijk een droevige ontwikkeling.

 

Helemaal als je bedenkt dat het jouw mensen zijn die je probeert te motiveren. En als je weet dat dit thuiswerken ook in de toekomst nog wel even zo zal blijven. Natuurlijk vanwege de coronacrisis. Maar ook omdat de directie heeft ingezien dat er op deze manier echt stappen gezet kunnen worden in het terugbrengen van de CO2 uitstoot – en natuurlijk de kosten.

 

Wij pleiten al jaren voor meer thuiswerken. Natuurlijk zien we ook wel dat je niet zomaar iedereen zonder na te denken het thuis allemaal kunt laten uitvogelen. Maar als manier om het qua mobiliteit en wagenpark groener, schoner en slimmer aan te pakken, is het natuurlijk wel een fantastische strategie. Daarom willen wij ook graag dat mensen die thuiswerken op de goede manier ondersteund en begeleid worden. En dan is het belangrijk om een aantal fouten niet te maken.

 

Ben jij teamleider of manager van een team dat (voornamelijk) thuis werkt? Zorg dan dat je deze fouten niet maakt.

 

Niet de juiste mate van contact

Het is echt heel belangrijk om de juiste mate van contact met je medewerkers te hebben. Niet te veel en niet te weinig. Natuurlijk is dat deels afhankelijk van de persoon en van jullie relatie.

 

Onduidelijk zijn over doelen en kernwaarden

Weet iedereen de missie en visie van het bedrijf zo op te lepelen? Kan iedereen benoemen wat de kernwaarden zijn? Je staat er misschien niet zo vaak bij stil, maar het is echt essentieel dat mensen weten waarvoor ze aan het werk zijn en welke bijdrage zij daar in leveren. Daar kan jij als manager een belangrijke rol in spelen. Niet iedereen heeft dat interne kompas altijd even goed ontwikkelt.

 

Niet de juiste manier van contact

Er zijn zoveel manieren om contact op te nemen. En elke manier heeft voor- en nadelen. Maar belangrijk is vooral om de manier bij de situatie te vinden. En vooral ook: afspraken te maken. Wanneer neem je op welke manier contact op. Ik schreef al eerder dat 80% van de vragen helemaal niet à la minute beantwoord moeten worden en dus prima via de mail kunnen bijvoorbeeld. Maar dan moet je wel hebben afgesproken dat de mail dus ook niet de meeste urgentie behoeft.

 

Niet de juiste middelen om thuis te werken

Ik hoor toch nog dat mensen een bureau zijn gaan kopen om thuis goed te kunnen werken. Dat zou eigenlijk niet meer moeten in deze tijd. Als werkgever kan je deze middelen ter beschikking stellen, net als je op kantoor doet.

 

De boel laten waaien

Je mensen zijn misschien niet meer elke dag in het zicht, maar dat betekent niet dat ze gewoon kunnen doen en laten wat ze willen. En ook niet dat je ze niet kunt en moet controleren. Er gelden gewoon nog hele duidelijke afspraken en ook als mensen thuis werken moeten ze gewoon de kwaliteit en productie leveren die je van ze mag verwachten. Misschien juist wel als ze thuiswerken hebben ze behoefte aan die duidelijkheid.

 

Ben jij benieuwd of je het nou een beetje goed doet als manager? Of je dat je misschien een probleemgeval bent? Daarvoor hebben we een quiz ontwikkelt. Doe de quiz en vindt het uit! De quiz doe je via: https://zero-e.nl/probleemloos-thuiswerken-voor-iedereen/

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!

 

 


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!