Auteur: Elske van de Fliert

Als voorbereiding op de Masterclass Mobiliteitsmanagement volgde ik donderdag 31 januari 2013 een seminar op de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), getiteld: Vastgoed & Mobiliteit. Dat klinkt ingewikkelder, en waarschijnlijk saaier, dan het was. Het onderwerp: parkeren. En daar hebben we toch allemaal mee te maken.

Doel

Mijn doel met de Masterclass Mobiliteitsmanagement is om als techneut een extra laag kennis en een andere kijk toe te voegen aan hetgeen ik al kan en weet, t.a.v. “minder rijden”. Dat deed in ieder geval deze sessie goed. Niet zozeer in de oplossingen, als wel in het speelveld. Zo wist ik niet dat de EUR zelf de komende jaren miljoenen moet investeren i.v.m. hun parkeervoorzieningen. Maar ook niet dat een paar meter verderop P&R Kralingse Zoom voor nog eens 50 miljoen euro verbouwd gaat worden. Of dat de EUR haar reiskostenbeleid volledig op de schop gaat gooien en zo 30% van de medewerkers verleidt om uit de auto en op de fiets of in de trein te stappen.

Andere landen

In Zurich heeft shopping mall SihlCity met een oppervlakte van maarliefst 100.000 m2 (!) maar 850 parkeerplaatsen beschikbaar. Even ter vergelijk: The Wall in Utrecht, met een oppervlakte van 65.000 m2 heeft er meer dan 1.000… Mensen komen met het OV (evt. gebruik makend van P&R) en de fiets. En aankopen worden thuisbezorgd. Met de fietskoerier!

Innovatie

Net zoals dat emissienormen voor voertuigen behoorlijk wat innovatie in de auto en vrachtwagenbranche teweeg hebben gebracht, zo blijkt ook bij mobiliteitsmanagement wetgeving voor innovatie te zorgen. Een land als Groot-Brittannië onderscheidt zich van Nederland door nationaal parkeerbeleid. Dit leidt er toe dat bedrijven niet (kunnen) zeggen: als ik niet zoveel parkeerplekken krijg, kijk ik naar een andere vestigingslocatie. En het leidt er ook toe dat bedrijven met innovatieve oplossingen komen en zelf voor wandelroute en OV halte, willen of soms moeten, betalen.

Praktisch

Dit lijkt de wet van de grote getallen, maar ook het MKB kan hier wat mee. Welke bedrijventerreinen kampen niet met overvolle parkeerplaatsen, terwijl er een Makro, Ikea of Gamma in de buurt overdag doordeweeks nog ruimte over heeft? Vorm een cluster (MKB bedrijven) en ga eens met elkaar (en dus die Makro/Ikea/Gamma) in gesprek.
Misschien is carpoolen met collega’s voor medewerkers wel heel lastig, maar met “de buren” eigenlijk best makkelijk, als je elkaar maar weet te vinden. Tuig dus een gezamenlijke borrel op en zoek de kruisbestuiving!
Eis bij een revitalisatie van het bedrijventerrein dat er ook een fatsoenlijke OV verbinding naar het dichtstbijzijnde intercitystation wordt aangelegd.
Kortom: opties zat, dus aan de slag!

 

Wil je naar aanleiding van dit artikel jouw mening geven? Graag! Het kan in het veld hieronder.


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!