Auteur: Elske van de Fliert

Dingen voor elkaar krijgen binnen een organisatie is lastig zat. Ook als je een opdracht hebt meegekregen van het MT, dan nog is het geen garantie dat iedereen mee zal werken. Daarvoor is het belangrijk dat je draagvlak voor je idee creëert, oftewel op een bepaalde manier maatjes wordt met je collega’s, ook op het onderwerp waar je draagvlak voor zoekt. En dat kan nog wel eens lastig zijn, want niet iedereen is misschien gecharmeerd van dat jullie OV abonnementen introduceren voor mensen die minimaal 80% van hun tijd op kantoor zitten (en de reiskostenvergoeding met de auto vaarwel zeggen). Dat kan de sfeer wel eens niet ten goede komen.

 

Warm maken

Dus aan jou de taak om maatjes te worden met anderen over het onderwerp en ze zo goed mogelijk te laten wennen aan het nieuwe idee, ze uit te leggen waarom jullie dit doen, en ze enthousiast te krijgen. Zeker als je wat van ze nodig hebt. Als ze bijvoorbeeld mee moeten werken. Maar ook als je budget nodig hebt van het MT. Je zult ze warm moeten maken voor het onderwerp.

 

Belang

Belangen spelen hierbij een grote rol. Wil je dat mensen meewerken, dan moet je zorgen dat je voor de ander inzichtelijk maakt wat voor haar of hem het voordeel is om mee te doen. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat er een kostenbesparing wordt behaald voor het bedrijf, dat kan bijvoorbeeld zijn dat er een extra voordeel aan zit (je moet wel met de trein komen, maar je mag wel een uurtje later beginnen). Het is belangrijk om mensen een reden te geven het idee goed te vinden, cq. hierover maatjes met je te worden.

 

Luisteren

Het is daarbij handig als je goed naar hun argumenten luistert waarom ze het eigenlijk maar niks vinden. Daar kun je veel van leren en dit later in je project gebruiken. Het kan je ook helpen om een voordeel voor hen mee te bedenken.

 

Overtuiging

Waarom doen we dit eigenlijk? Die vraag ga je krijgen. En het is belangrijk daar een goed antwoord op te kunnen shutterstock_262168487geven. Niemand wil maatjes worden met iemand die wel wat van ze vraagt, maar niet goed kan vertellen waarom het moet gebeuren. Het is dus erg relevant om goed boven tafel te halen welke overtuiging je hebt dat dit moet gebeuren. Het kan zijn dat je een opdracht van het MT hebt gekregen om de kosten van het woon-werkverkeer te verminderen en dat je daarom met het idee van het OV abonnement bent gekomen. Het kan zijn dat je dan van het MT al snel de middelen los krijgt om dit uit te voeren, omdat zij wel weten waar dit goed voor is. Maar het kan ook zijn dat dit nog helemaal niet zo helder is, of dat het in ieder geval niet binnen de organisatie helder is. Daarvoor zal je opzoek moeten gaan naar de overtuiging.

 

Gratis handleiding

Om dit te doen, kun je bijvoorbeeld één op één gesprekken voeren met de belanghebbenden. Daarbij staat de waarom-vraag voorop. Om je daar mee te helpen, heb ik een korte handleiding gemaakt: “Haal de essentie naar boven met maar één vraag.” Deze kun je downloaden door je gegevens hieronder achter te laten.

[chimpy_form forms="2"]

 

Hoe zorg jij eigenlijk dat je middelen los krijgt om te doen wat je moet doen? Laat je reactie hieronder achter.

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!