Auteur: Azra Muminović
mobiliteitsbudget, mobiliteitsplan, Besluit CO2 reductie, werkgebonden personenmobiliteit

Heb jij al gehoord over het Besluit CO2 Reductie Werkgebonden Personenmobiliteit? In het kort: het Besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit verplicht werkgevers met 100 of meer werknemers jaarlijks gegevens over werkgebonden personenmobiliteit te verstrekken. Deze verplichting gaat 1 januari 2024 in. De verplichting geeft inzicht in en grip op de CO2-uitstoot. Dit kan voor je bedrijf of organisatie grote impact hebben.

Grote werkgevers moeten vanaf volgend jaar jaarlijks de volgende gegevens rapporteren:

  • welk type vervoermiddel de werknemers gebruiken (fiets, bromfiets, scooter, auto of het openbaar vervoer);
  • het brandstoftype (bij auto, bromfiets en scooter); en
  • het aantal voertuigkilometers.

Waarom moeten we dit doen?

mobiliteitsbudget, mobiliteitsplan, Besluit CO2 reductie, werkgebonden personenmobiliteitIn het Klimaatakkoord dat is afgesloten in 2019 hebben Nederlandse overheden, werkgevers, en organisaties afspraken gemaakt om de CO2-uitstoot te verminderen. Een van de afgesproken onderdelen van dit akkoord is dat werkgevers met 100 plus medewerkers jaarlijks de CO2-uitstoot door werkgebonden personenmobiliteit verminderen. De afspraak is om dit voor heel Nederland met minimaal 1,5 megaton te verminderen in 2030. Werkgeboden personenmobiliteit zijn de woon-werkmobiliteit en zakelijke mobiliteit samen. Bijna de helft, een substantieel deel dus, van de uitstoot door personenmobiliteit komt door deze werkgebonden personenmobiliteit. Werkgevers hebben dus een grote invloed op het verminderen van deze uitstoot.

Benieuwd naar andere mobiliteit-gerelateerde afspraken uit het Klimaatakkoord? Klik dan hier en lees meer over de onderwerpen regionale mobiliteitsprogramma’s, laadinfrastructuur, zero-emissiezones, schoon en emissieloos bouwen en duurzame grond-, weg- en waterbouw, en natuurlijk CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit.

Zou de regelgeving niet eerder plaatsvinden?

Aanvankelijk zou deze regeling ingaan op 1 januari 2023. Dat leek op papier haalbaar, maar in de praktijk was het een ander verhaal. Vanwege het lange behandelingsproces en het feit dat werkgevers meer tijd nodig hadden om de rapportagesystemen en administratie goed in orde te maken, is de invoering met een jaar uitgesteld. Het is wel aan te raden om de ‘extra’ tijd in 2023 te gebruiken om te zien of alle gegevens uit de rapportageverplichting zonder problemen verzameld kunnen worden.

Hoe kunnen we je helpen?

We snappen dat hierdoor onrust en bepaalde vragen kunnen ontstaan: weet ik als werkgever wel hoe mijn werknemers reizen, en hoe kan ik deze reisbewegingen zo overzichtelijk mogelijk maken? Geen zorgen! Wij van Zero-e helpen je hier graag bij. Wil je weten hoe? Klik dan hier en kom terecht op onze webpagina die in teken staat van deze regelgeving en de manier waarop we je willen helpen. We gaan hier samen een succes van maken!

 

Dit blog is geschreven door Azra Muminovic. Schrijvend laat ze haar gedachtes gaan en probeert ze door middel van woorden mensen te inspireren duurzamer te gaan reizen.


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!