Auteur: Elske van de Fliert
CO2 verminderen, CO2 voetafdruk, duurzaam ondernemen

Welkom in 2019! Het beloofd weer een prachtig jaar te worden, met ontzettend veel ontwikkelingen op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden! Dat houdt ook in: een heleboel kansen op dit vlak natuurlijk. Heb je al een beeld bij de kansen die het nieuwe jaar voor jou en je collega’s brengt? Zijn er ideeën blijven liggen in 2018 die nodig uitgevoerd moeten worden? Was de CO2 uitstoot, ondanks alle inspanningen vorig jaar, toch gestegen? Een nieuw jaar, een nieuw begin, nieuwe kansen. Overigens: in mijn optiek is elke dag een potentieel van een nieuw begin, dus elke dag liggen er weer nieuwe kansen en kan je het helemaal anders doen dan je het gister deed. Dus misschien was het tot nu toe een heel gedoe, maar dat hoeft het niet te blijven natuurlijk.

 

Waterstof – Klimaatakkoord – organisatie

Ik zie drie ontwikkelingen voor 2019 die belangrijk zijn. Drie onderwerpen waarop kansen liggen als jij/jullie aan de slag wil(len) met groener, schoner en slimmer rijden. Allereerst de ontwikkelingen op waterstof – het lijkt alsof er elke dag weer wat nieuws te vertellen is. Dan hebben we natuurlijk het Klimaatakkoord. Nou ja, het is nog geen akkoord, maar er is een ontwerp. En dan blijven er dingen liggen in organisaties. Dingen die nog niet zijn uitgeprobeerd, al wel zijn geprobeerd maar niet op het juiste moment of dingen die nog niet uitgeprobeerd konden worden omdat ze er nog niet waren. Op elk van die ontwikkelingen ga ik hieronder in. Welke is voor jou het meest relevant?

 

CO2 verminderen, CO2 voetafdruk, duurzaam ondernemenWaarom is waterstof relevant?

Waterstof is natuurlijk niet nieuw. Ruim tien jaar geleden waren autofabrikanten ook al bezig met waterstofauto’s. Honda kwam in 2008 al met de FCX Clarity – het waterstofmodel van Honda met een brandstofcelaandrijving. Maar ik kan LinkedIn niet openen of ik zie wel weer één of ander project dat met waterstof te maken heeft. En dit jaar zullen de gemeente Arnhem en de provincie Gelderland een partij uitkiezen die maar liefst 80 contracten moet afsluiten met bedrijven die met een waterstofvoertuig gaan rijden. Pitpoint bouwt een waterstoftankstation in Arnhem en daar moeten deze voertuigen gaan tanken. Dan is de firma Holthausen uit Groningen. Zij zijn bezig met het ombouwen van voertuigen naar waterstof en hebben nog mogelijkheden om binnen een subsidieproject meer wat grotere waterstofvoertuigen om te bouwen. Wie biedt zich aan? Zelf ben ik in de Cleantech Regio (Apeldoorn, Deventer, Zutphen) bezig met een waterstofproject waarbij de insteek is om tien bestelbussen op waterstof te hebben rijden over niet al te lange tijd. Kortom: als je wat met waterstof wilt, dan is 2019 een mooi jaar om te starten. Batterijelektrische voertuigen zijn al bijna het nieuwe normaal geworden… Als je ideeën hebt, meld je gerust!

 

Wat kunnen we van het Klimaatakkoord verwachten?

Trouwens, het stimuleren van waterstof staat ook in het Klimaatakkoord. Maar het spreekt ook over drie (hoofd)maatregelen die echt onmisbaar zijn. Allereerst een mobiliteitsfonds. Kortom: er moet gewoon geld komen om de mobiliteit in Nederland te verduurzamen. Op zich natuurlijk altijd een mooie ontwikkeling als je met dit onderwerp aan de gang wilt of bent. Als tweede is de inzet op regio’s belangrijk. In de vorige alinea werd al duidelijk dat de regio’s in Nederland heel veel doen. In de laatste jaren is ook vooral regionaal ingezet op verduurzaming van vervoer en mobiliteit. Klop dus eens aan bij je gemeente om te kijken wie er bij jullie regionaal op dit onderwerp actief is. Vaak werken gemeenten samen met provincies om wat van de grond te krijgen en is er subsidie beschikbaar. En als laatste maatregel wordt er gesproken over “een andere bekostigingssystematiek”. Prachtig woordgebruik. Rekeningrijden wordt bedoeld bijvoorbeeld. Ook mooi: betalen naar gebruik. Ik kan er alleen maar voor zijn, ‘de vervuiler betaalt’ is wat mij betreft een prima insteek. Maar als onderneming is dat wel knap lastig. Zeker die ondernemingen die niet plaats- en tijdonafhankelijk kunnen werken. Het is dus iets om nu alvast over na te denken: hoe zou je dit kunnen gaan oplossen? Wat bouw je aan flexibiliteit nu al in het systeem?

 

En onze eigen organisatie dan?

Twijfel je of dit allemaal heel direct op jullie van toepassing is? Dat kan natuurlijk goed. Misschien zijn jullie helemaal nog niet zo ver dat er aan waterstofvoertuigen überhaupt gedacht kan worden. En het betalen naar gebruik zal ook nog wel even op zich laten wachten, terwijl jullie misschien nu al veel meer gebaat zijn bij meer collega’s op de fiets, in de trein of thuis aan het werk. Wat is er mogelijk binnen de eigen organisatie? Waar liggen nog kansen? Wat mij betreft ga je daarover het gesprek aan in 2019. Overleg, workshop, klankbord met je collega’s. Wat willen ze wel, wat willen ze niet? Welke condities willen ze wel, welke condities willen ze niet? Welke cadeaus zijn ze gevoelig voor en welke belemmeringen vinden ze echt niet kunnen?

 

Er zijn mogelijkheden zat in 2019. En ook nog in de jaren daarna.

 

Waar zet jij op in, in 2019?

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!