Als je concreet aan de slag wilt met groener, schoner of slimmer rijden – of een medewerker hiervoor opdracht wilt geven, dan kan het wel eens lastig zijn om te weten waar te beginnen. Daarom heb ik in het onderstaande artikel een kort overzicht gemaakt van de vijf thema’s waar je aandacht aan moet schenken. Deze zijn uitgewerkt in vijf stappen.

Door het behandelen van vijf thema’s in vijf stappen, kan iedereen, gestructureerd en overzichtelijk, tot een makkelijk te hanteren beleid komen. Oftewel: heb ze alle vijf op een rijtje!

 

Het wagenpark/materieelpark

Het hoeft niet zo te zijn dat je begint met het wagenpark. Of dat je überhaupt een wagenpark hebt. Maar door alle thema’s even te doorlopen, krijgt je een goed gevoel bij waar je staat en wat je mogelijkheden zijn.

Zoals gezegd stel ik vijf stappen voor om concreet aan de slag te gaan:

Dag 1 – Overtuiging: Wat zijn eigenlijk voor jou de voordelen van een groener wagenpark? Waarom moeten we dit doen? Deze vraag is echt cruciaal. Weten waarom je iets doet, is de succesfactor. En dat mag een hoger doel zijn, maar ook gewoon omdat de opdrachtgever er om vraagt. Denk er even een uurtje over na en zet het op papier.

Dag 2 – Doel: Stel een realistisch doel. Moet het wagenpark inkrimpen? En hoeveel dan? Of moeten er zuinigere auto’s in? En hoeveel zuiniger dan? Wederom: denk er even een uurtje over na en zet het op papier. Vraag gerust collega’s om even mee te denken.

Dag 3 – Tactieken: Ga je voor alternatieve brandstoffen? Of voor kleinere auto’s? Wat past er bij jouw doelstelling? En heb je een reserve tactiek? Wie moet er bij betrokken worden om dit een succes te maken? Zet gewoon allereerst eens alle mogelijkheden op een rij. En de partijen die er bij kunnen helpen. Je snapt het al: zit even een uurtje en schrijf het op.

Dag 4 – Plan: maak een plan en een planning. Vergeet daarbij niet om evaluatie in de planning op te nemen. Ook dit zet je in een uurtje op papier.

Dag 5 – Implementatie: Ga er mee aan de slag! Nou is dit natuurlijk niet in een uurtje gepiept en ook niet een eenmalig iets. Monitoren, evalueren en bijsturen zijn essentieel. Doe die laatste dag in ieder geval het eerste concrete ding dat je hebt genoteerd – zet alvast wat in beweging!

 

De mobiliteit

Waar het wagenpark echt gaat over de voertuigen die u heeft staan of leaset, gaat de mobiliteit over: hoe komen shutterstock_74043355medewerkers naar het werk (als ze geen auto van de zaak hebben), wordt er wel eens van het OV gebruik gemaakt? Kunnen medewerkers thuis werken? Zijn flexibele arbeidstijden realistisch?

Ook hierbij weer een uurtje per dag even zitten, nadenken en opschrijven: overtuiging (ook mijn medewerkers kunnen best af en toe thuis werken), doel, tactieken en plan. De laatste dag doet je weer iets concreets. Doe eens gek en werk eens thuis bijvoorbeeld!

 

Het gedrag

Als je medewerkers hebt die de bestelbus of vrachtwagen van de zaak meenemen, dan is het belangrijk dat ze daar zuinig mee om gaan. Niet alleen zuinig rijden, maar ook voorzichtig zijn. Het bespaart brandstof en materiaal, allemaal goed voor het milieu. Zijn mensen gewend zo weinig mogelijk te reizen? Tanken ze de bus weer netjes af voordat ze ‘m neerzetten – zodat de collega niet hoeft te haasten omdat zij of hij eerst moet tanken?

Even een uurtje per dag en je kunt na een weekje weer concreet aan de slag!

 

Het beleid

Kijk eens goed naar de mobiliteitsparagraaf van het personeelsbeleid. Krijgt iedereen met een bepaalde functie zomaar een leaseauto? Of zijn er ook mogelijkheden een jaarkaart voor het OV te kiezen? Krijgt iedereen zomaar 19 cent per kilometer? Of mensen die vijf kilometer fietsen wel, maar met de auto komen niet? Is er een verhuiskosten regeling?

En ook hier weer: denk maandag een uurtje na over de overtuiging, dinsdag het doel, woensdag de tactieken, donderdag het plan en vrijdag start je met implementeren.

 

De keten

Heb je de goede leveranciers? En welke eisen stel je Pak je samen met de keten projecten op? Vragen de klanten misschien om beleid op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden?

 

Als je elke werkdag een uurtje met de bovenstaande onderwerpen aan de slag gaat, vijf weken lang, dan kost het dus maar 25 uur om dit voor elkaar te krijgen. Natuurlijk kun je het ook laten doen. Maar wil je zelf aan de slag, dan heb ik een handig sjabloon voor je. Reageer gewoon in het onderstaande veld. Andere reacties zijn natuurlijk ook welkom!

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!