Auteur: Elske van de Fliert
auto, e-mobiliteit, elektrisch rijden

Corona, een demissionair kabinet en een eeuwig durende formatie, klimaatverandering. Het lijkt alsof we het allemaal heel moeilijk hebben tegenwoordig. En laten we ook niet bagatelliseren hoe verschrikkelijk deze wereldwijde pandemie bijvoorbeeld is. Maar voor het overgrote deel is ons leven, zeker dat voor het overgrote merendeel van de gemiddelde Nederlander redelijk eenvoudig en gaan de ontwikkelingen die het ons makkelijker maken, zo ontzettend snel.

 

Bus

Ik weet nog dat ik met een papieren kaartje in de bus zat. Dat je naar de balie moest om een treinkaartje te kopen. Dat je kilometers tegen de wind in fietste en het alleen maar zwaarder werd. Maar nu swipe je gewoon je ov-chipkaart langs het poortje en zoef je met je elektrische fiets vrolijk over het fietspad alsof de wind niet bestaat.

 

auto, e-mobiliteit, elektrisch rijdenOpties te over

En dan heb ik het nog niet eens over het gemak waarmee je tegenwoordig een milieuvriendelijke auto uit kunt kiezen! In het verleden als we wagenparkscans deden, moesten we voor elke auto apart aangeven welke alternatieve brandstof hiervoor geschikt was (dit was rond 2008 en dus was de gedachte dat de opties biodiesel, bio-ethanol, CNG, en misschien ooit eens elektrisch en waterstof allemaal beoordeeld moesten worden) en was het een hels karwij om van al die opties de prijzen, fabrieksgarantievoorwaarden en tanklocaties in kaart te brengen.
Tegenwoordig is de batterij-elektrische auto eigenlijk voor het overgrote merendeel van de auto’s in het wagenpark wel geschikt en zijn er makkelijke openbare databases die je zo vertellen wat ze kosten en wat hun actieradius is.
En zelfs bestelbussen, die ook heel goed op groengas kunnen, zijn er als EV steeds meer.

 

De juiste keuze

In dit artikel schetsen we drie archetypen mensen met een auto van de zaak en laten we zien welke opties zij eigenlijk allemaal wel niet hebben als het gaat om EV. Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel te vinden, maar onze ervaring is dat ook jullie voor deze drie typen een auto van de zaak zullen hebben. Of in ieder geval voor twee van de drie. En dat het niet zoveel zal afwijken wat er nog meer in het wagenpark te vinden is.

 

De vertegenwoordiger
De vertegenwoordiger (m/v) rijdt zo’n 40.000 kilometer per jaar en natuurlijk is nooit een dag hetzelfde. Overigens, als jullie nog mensen hebben rondrijden die 70.000 kilometer per jaar wegtikken, dan moet je sowieso eens overwegen of je die 4,5 uur van een achturige werkdag die iemand dan in de auto zit, wel reëel is…
Het is natuurlijk de vraag of deze persoon thuis kan laden. Dat zal veel uitmaken in het comfort dat de vertegenwoordiger ervaart. Want het is nogal een verschil of je elke dag gewoon met een volle accu en dus voldoende actieradius de hort op gaat of onderweg moet snelladen.
Deze persoon heeft gemiddeld zo’n 200 km actieradius nodig (40.000 km over 200 werkdagen – wat eigenlijk nog een negatief beeld schetst, want die 40.000 km zijn deels prive, dus over meer dan 200 werkdagen per jaar verdeeld), maar zal best ook eens een keertje 300 of 400 kilometer rijden. Als we kijken op ev-database.nl welke opties er zijn met een bereik van 200-400 kilometer en we gaan uit van 3-fasen laden, dan hebben we 95 opties. Willen we toch wel een dakdrager faciliteren, dan zijn er nog 49 opties. Van de MG ZS EV (cataloguswaarde € 31.000) naar de Skoda Enyaq iV 50 (€ 35.000) en de Audi Q4 e-tron 45 quattro (€ 58.000) naar de BMW iX3 (€ 69.000).

 

De arbeidsvoorwaardelijke
De arbeidsvoorwaardelijke (m/v) heeft een auto als arbeidsvoorwaarde. Niet omdat het werk er per se mee uitgevoerd moet worden. Vaak met een jaarkilometrage van 20.000 km per jaar en deze persoon rijdt er eigenlijk vooral mee naar kantoor. En wil er natuurlijk mee op vakantie. Dat is uiteraard iets meer een uitdaging als dat met de caravan is, maar de Kia eSoul 64 kWh heeft de mogelijkheid om een trekhaak te laten monteren waarvan het bijbehorende trekgewicht uitkomt op 300 kg en een kogeldruk van 100 kg. Genoeg voor een aanhangwagentje of lichte caravan.
Als we kijken op ev-database.nl welke opties er zijn met een bereik van 100-300 kilometer en we gaan uit van 3-fasen laden en een trekhaak dan zijn er veertien opties. En door de trekhaak optie zijn dit vooral busjes (Opel Zafira, Citroën e-Space en Toyota PROACE). Zonder trekhaak zijn er 45 opties. Zoals de Opel Corsa-e (€ 31.000), Renault Megane E-Tech EV 40 (€ 35.000), maar ook de Audi e-tron Sportback 50 Quattro (€ 65.000).

Overigens, op caravantrekker.nl vind je een heel handig lijstje met EV’s en trekgewicht!

 

De functieafhankelijke
Dan hebben we natuurlijk nog de functieafhankelijke (m/v). Deze heeft de auto wel voor het werk. Die rijdt zo’n 30.000 kilometer per jaar en moet er gewoon overal mee op het werk kunnen komen. Op kantoor, jazeker, maar toch ook vaak bij klanten of projecten. Die zit dus een beetje tussen onze vertegenwoordiger en arbeidsvoorwaardelijke in en misschien is een trekhaak ook wel erg handig.
Als we kijken op ev-database.nl welke opties er zijn met een bereik van 200-350 kilometer en met trekhaak dan zien we 33 opties, waaronder de Volkswagen ID.4 Pure (€ 41.000, die 750 kg ongeremd en 1000 kg geremd aankan), de Hyundai Ioniq 5 (€ 43.500) en de Volvo XC 40 Recharge Twin Pure Electric (€ 56.500).

 

Kortom er zijn opties zat (zelfs bestelbussen). Enige obstakel is misschien nog jullie merkenbeleid? Maar ook dat is natuurlijk binnenkort verleden tijd doordat eigenlijk elk merk wel opties heeft.

 

Worstel je hiermee? Neem contact op en wij maken glashelder hoe dit voor jullie wagenpark uitpakt!

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!