Duurzame mobiliteit, energiebesparing, vergroening

De onbelaste reiskostenvergoeding gaat omhoog. Het klinkt alsof je als werkgever verplicht bent je medewerkers een hogere reiskostenvergoeding te geven. Maar dat is natuurlijk niet zo. Je mocht altijd al zelf beslissen wat de reiskostenvergoeding is, natuurlijk wel rekening houdend met een eventuele cao, alleen als je meer dan negentien cent per kilometer gaf, moest daar belasting over betaald worden.

Nu wordt dat bedrag waar je belasting over betaalt hoger. Eerst naar 21 cent en dan naar 22 cent. Geen schokkende verhoging natuurlijk. Een auto rijden kost veel meer geld.

Maar je voelt je misschien wel verplicht hier in mee te gaan, want iedereen heeft het zwaar. En ook jouw collega’s kunnen wel wat extra’s gebruiken. Laten we overigens ook niet denken dat we hier alle problemen mee oplossen. Iemand die 20 kilometer van het werk woont, krijgt hierdoor op jaarbasis 180 euro meer als die persoon fulltime werkt.

 

Standpunt

Maar je hoeft niet maar blindelings de meute te volgen en mee te gaan in het zomaar verhogen van de kilometervergoeding (als je niet vast zit aan een cao). Als je echt wilt inzetten op het verduurzamen van de mobiliteit is dit je kans om het anders te doen. Disruptie komt niet door met de gevestigde orde mee te gaan, maar door een standpunt in te nemen en er tegenin te gaan.

 

Aanpassen moet toch

Je kunt ook concluderen dat dit het uitgelezen moment is om keuzes te maken. Je moet toch de bedragen in het systeem en het handboek aanpassen, waarom dan niet meteen op zo’n manier dat het ook voor je werkt en dat je met de reiskostenvergoeding gaat sturen op verduurzaming.

 

Wat doe je dan wel?

Wat is dan wel de juiste manier van handelen? Dat is best lastig, de kosten zijn wel gestegen, geen verhoging geven, klinkt niet heel vriendelijk. Maar je kunt mensen ook op een andere manier helpen. Bijvoorbeeld alleen al door te laten zien dat die auto, ondanks een hogere kilometervergoeding, nog steeds een heel dure optie is.

Maar ook door fietsen te stimuleren, bijvoorbeeld met een goede fietsregeling. En door de fietsers wel de hogere kilometervergoeding te geven, maar de automobilisten niet. Of door het ov te stimuleren door dit gewoon voor de volle 100% te vergoeden, dat mag namelijk gewoon altijd helemaal belastingvrij en is soms voor de werkgever nog goedkoper ook.

 

Wie help je hiermee?

En je doet dit dan juist voor de groep die het hardst getroffen wordt. Want hoe lager de inkomens, hoe minder auto’s voor de deur. Sterker nog, in de laagste inkomensgroep heeft nog geen 40% maar een auto. Ruim de helft heeft dus geen auto. Die hebben helemaal niks aan een hogere kilometervergoeding als je die voor de auto geeft. Die willen graag dat je het fietsen al vanaf 0 kilometer vergoedt. En dat ze goed met het ov op het werk kunnen komen, al dan niet geholpen met een pendelbusje vanaf het station.

 

Duurzame mobiliteit, energiebesparing, vergroeningKortom: loop niet achter de massa aan en kies voor fiets en ov vergoeden. Of als je ergens zit waar dat ov niet komt en het is te ver fietsen en mensen moeten per se op locatie komen, regel collectief vervoer.

 

 

Wat gaan jullie doen met de verhoogde reiskostenvergoeding? Laat het hieronder even weten zodat we van elkaar kunnen leren.

 


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!