Auteur: Elske van de Fliert
wagenpark, CO2 reductie, duurzaam ondernemen

We zijn gekomen tot de laatste van de serie met strategische vragen die je jezelf kunt stellen als je bezig bent met groener, schoner en slimmer rijden. In dit laatste artikel maken we het betrekkelijk concreet, namelijk: Hoe? Natuurlijk kijken we ook nu weer met een strategische bril. Ook met deze vraag kan je je uitdaging op verschillende manieren benaderen. Door te kijken hoe, kijk naar wat er nodig is om iets tot een succes te maken.

Mensen

Hoe kan je gebruiken om na te denken over de mensen die er mee te maken krijgen:

  • Hoe maken we van onze medewerkers ambassadeurs?
  • Hoe zet ik mijn mensen het meest effectief in?
  • Hoe maken we het voor iedereen een positieve ervaring?
  • Hoe zorgen we ervoor dat groener, schoner en slimmer rijden leuk blijft?

Enerzijds wil je natuurlijk dat de mensen die betrokken zijn, ook een zo positief mogelijk effect op het geheel hebben. Als jij een mooie fietsstimuleringsregeling opzet, wil je ook dat mensen er op een goede manier gebruik van maken. Nog een stapje verder kan je denken over hoe je die mensen inzet als ambassadeurs: hoe brengen ze de boodschap verder. Wij hebben daar heel veel positieve ervaringen mee.

Maar je wilt ook dat dit een positieve ervaring voor iedereen wordt of blijft. Natuurlijk is het niet altijd makkelijk als het aantal leaseauto’s waar je uit kunt kiezen, beperkt wordt om de CO2 uitstoot naar beneden te halen, of omdat het een volledig elektrisch park wordt. Denk er dus over na hoe je dit toch een positieve ervaring kunt maken.

Praktisch

En ook op een praktische manier, kan je strategisch denken:

  • Hoe haal ik het meest uit mijn wagenpark?
  • Hoe ga ik het gesprek aan met ketenpartijen over duurzaamheid?
  • Hoe brengen we de CO2 uitstoot naar beneden?
  • Hoe halen we onze duurzaamheidsambities met zo min mogelijk gedoe?

Je denkt bijvoorbeeld niet: hoe verlaag ik de CO2 uitstoot met 10%, maar: hoe haal ik het meest uit mijn wagenpark. Kijken waar er nog meer mogelijkheden liggen, kijken wat er nog extra te doen is, kijken naar wat niet voor de hand ligt.

En je ketenpartijen, klanten en leveranciers, kunnen je daar in helpen. Maar hoe doe je dat dan? Nou, door na te denken over hoe je het gesprek met hen aan gaat. Wat is je doel? Wat maakt het voor hen de moeite waard dat gesprek te voeren? Ga je er onderzoekend in, of juist overtuigend? Misschien wil je horen welke ontwikkelingen er spelen of toetsen welk effect de ontwikkelingen die jullie doormaken, hebben op je leveranciers of klanten.

Hoe brengen we de uitstoot naar beneden is natuurlijk een hele duidelijke vraag, maar bekijk hem eens anders: doe je dat op een vrolijke, vooruitstrevende, gedegen, gepassioneerde, gefrustreerde, geëmotioneerde manier? Stel je nou eens voor dat je je volgende project alles overdreven doet. Of juist heel timide…

En natuurlijk is het altijd slim om na te denken over zo min mogelijk gedoe. Want je wilt toch helemaal geen gedoe? Wat moet er waar zijn om geen gedoe te krijgen?

Uitdaging

Hoe kan er ook voor zorgen dat je jezelf uitdaagt:

  • Hoe verminder ik de kilometers, de parkeerplekken, de reistijd, het ziekteverzuim, terwijl de productiviteit hetzelfde blijft?
  • Hoe creëer ik het beste jaar ooit op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden?

De truc is natuurlijk niet meteen te denken: dat kan niet. Het kan altijd wel, maar het heeft misschien consequenties die je niet zinnen. Ok, maar dan is dat nuttige informatie. Want je kunt weer over de consequenties nadenken en kijken hoe je die het beste op kunt vangen. En natuurlijk is het altijd fijn om na te denken over hoe je je beste jaar ooit creëert, op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden. Het zet je open voor een heel scala aan ideeën.

 

 

Dit was de laatste in de serie. Wil je de rest nog eens nalezen, kijk dan op:

Groener, schoner en slimmer rijden? Hoe dan? Wat dan?

Waarom je deze vraag moet stellen als je groener, schoner en slimmer wilt rijden

Wie is je beste vriend?

Wat doe jij?

Wanneer is het een succes?

Waar moet ik het zoeken?

 

 

 

Hoe maak jij je beste jaar ooit op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden?

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!