Gebruikte tags: beleid, gedrag, nulemissie

Misschien ben jij wel net als wij druk bezig met duurzaamheid, CO2 reductie en de rol die mobiliteit daarbij speelt. Heel goed, want het is natuurlijk mooi als we naar een betere wereld kunnen waarin we geen nadelige gevolgen meer ondervinden van ons rij- en reisgedrag. En zeker wanneer je voor dit onderwerp verantwoordelijk bent binnen de organisatie waar je werkt, is het natuurlijk fantastisch als je positieve stappen kunt zetten op dit gebied!

 

Keuzes

Maar ja, jij kunt er wel zo over denken. Jouw collega’s vinden dit misschien helemaal niet zo belangrijk. Of ze zeggen dat ze het belang er wel van inzien, maar het gedrag aanpassen is natuurlijk wel een hele grote stap. Dat doen mensen ook niet zomaar en dat is natuurlijk volledig begrijpelijk. Je moet wel een goede reden hebben om je gedrag aan te passen en om heel eerlijk te zijn: het belang er van inzien is niet altijd reden genoeg voor mensen. Daarom beginnen we met het CO2 afslankprogramma® ook altijd eerst met de overtuiging: waarom wil je nou echt meehelpen het wagenpark en de mobiliteit uiteindelijk nulemissie te maken?

En als we kijken naar de redenen van mensen om wel of niet nulemissie te reizen, dan ontstaat het volgende plaatje:

 

Er zijn dus veel meer redenen voor mensen om niet te kiezen voor nulemissie reizen dan om er wel voor te kiezen.

 

Interviews

Maar hoe kom ik hier zo bij? Dat zit zo. Erik bij de Leij en Jelle Benders hebben in het kader van hun afstudeeronderzoek gekeken naar: hoe krijgen we nou die mensen die de eigen auto gebruiken om naar het werk te komen op een nulemissie manier naar het werk. En natuurlijk: fiets- en OV-stimulering liggen voor de hand. Maar zij hebben dieper gekeken naar dit onderwerp en ook: als er toch echt geen andere optie is dan de auto, zijn er dan mogelijkheden om ze in een elektrische auto te krijgen? Daarvoor hebben ze onder andere interviews gedaan met werknemers die altijd met de auto naar het werk komen. Daar is een heleboel interessante informatie uitgekomen (en mail gerust Jelle Benders  om het rapport te ontvangen), maar ook dit overzicht: waarom kiezen mensen wel en waarom kiezen ze niet voor nulemissie reizen.

En dan blijken er dus veel meer redenen te zijn om niet te kiezen voor nulemissie reizen.

 

Waarom kiezen mensen wel voor nulemissie reizen?

Omdat ze bijvoorbeeld een positieve bijdrage willen leveren aan de wereld. Het is dus niet zo dat deze mensen al altijd op de fiets komen. Maar: zij overwegen het wel en de reden die ze dan onder andere noemen is dat ze graag een positieve bijdrage willen leveren: bijvoorbeeld ze willen de wereld mooi achter laten voor hun kinderen.

Ook zijn mensen het wel eens zat dat ze slecht kunnen parkeren, dat ze in de file staan en dat ze zoveel reistijd kwijt zijn. Dan ervaren ze problemen waardoor de nulemissieopties (zoals thuiswerken) ineens een stuk aantrekkelijker zijn.

Dan kiezen mensen nog voor nulemissie opties als je ze de mogelijkheden biedt. Dus denk aan het aanbieden van een fiets of een hogere vergoeding als ze met een elektrische auto komen.

En dan is ook een positieve houding een reden om toch de stap te wagen en een andere reiswijze te kiezen.

 

En wat houdt ze dan tegen?

Maar ja. Mensen hechten een hoop waarde aan de auto die ze hebben en het gemak waarmee ze er in stappen. Ook geven ze aan dat als ze zouden moeten kiezen voor een nulemissie oplossing (neem het OV), dat ze dan langer onderweg zijn en hierdoor dus tijdsverlies ervaren en dat willen ze niet. Ook speelt mee dat het rijden in een auto gewoon leuk is en hen levensvoldoening geeft. Het is gewoon een prettige manier van reizen. Uiteraard: als je mensen vraagt: maar waarom kom je niet gewoon met de fiets? Dan komt hoe dan ook een keer het weer om de hoek kijken. Nu weten alle mensen die op de fiets naar het werk gaan, dat dit echt geen reden is om niet te fietsen. Maar ja, als je de drempel nog over moet, dan maakt dit hem niet kleiner. Ook niet iedereen is even bekend met de opties die er zijn, zelfs niet met de opties die de werkgever biedt. Wij horen dat vrij vaak. En of mensen het dan niet weten, hadden kunnen/moeten weten of dat ze het gewoon niet scherp hebben, dat is altijd de vraag. Maar feit is dat gemiddeld genomen mensen niet goed weten wat de reiskostenregeling inhoudt en dat er bijvoorbeeld een fietsregeling is. Ook geeft men vaak aan: ik ben afhankelijk van mijn auto, want ik moet nog dit of dat naast mijn werk. De ene activiteit is wat overtuigender dan de andere, maar het wordt vaak als reden benoemd. Wat je ook merkt als je met mensen in gesprek gaat, is dat er bij sommige mensen gewoon een algemene weerstand is. Die vinden het hele gedoe maar onzin, die zien echt niet in dat het ergens goed voor is. En uiteindelijk is het dat mensen ook aangeven dat ze hun gedrag helemaal niet willen aanpassen. Het is goed zoals het is, wat hen betreft.

 

Wat moet je dan doen?

Hoe los je dit nou op? Want ja, zo kom je er natuurlijk niks mee verder. Dat doe je door de redenen om wel nulemissie te reizen groter te maken en de redenen die mensen tegenhoudt kleiner te maken. Dus je zou de mogelijkheden die je mensen biedt nog veel verder uit kunnen breiden en daar ook veelvuldig over communiceren zodat mensen er ook bekend mee worden.

Je zou ze kunnen bevestigen in een positieve houding en het willen leveren van een positieve bijdrage. Maar je zou dus ook nog allemaal extra redenen voor ze kunnen creëren: een hogere beloning als ze op de fiets komen, meer dagen vrij, een prijs voor degene die de meeste groene kilometers maakt (en elke dag thuiswerken levert dus ook groene kilometers op: de vermeden kilometers).

Je zou het nog lastiger kunnen maken om met de eigen auto naar het werk te komen. Of zorgen dat ze in de trein kunnen werken zodat ze niet zoveel tijd verliezen.

En natuurlijk: je hebt niet alles in de hand. Het regent ook in de komende jaren heus wel in Nederland en dan is het niet leuk om in je nette pak op de fiets te zitten. Maar gooi er een echt goed regenpak tegenaan, zorg voor een goede fiets-laptoptas, verbeter die fietsenstalling. En dan is het echt mogelijk om mensen over te halen het goede gedrag te vertonen.

 

 

Hoe ga jij de hele organisatie aan het nulemissie reizen krijgen?

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!