CO2 reductie, thuiswerken, duurzaam ondernemen

Jaren lang werkte ik alleen. Toen had ik gerust dagen dat ik helemaal niemand zag, niemand sprak, niemand even een vraag kon stellen als ik er zelf niet uit kwam. Je denkt misschien: eenzaam. Maar zo voelde het niet. En ik heb ook nooit moeite gehad met motivatie.

 

Ik doe op dit moment een heel aantal telefonische interviews in het kader van een landelijk onderzoek over thuiswerken. Dit wordt door verschillende regio’s samen georganiseerd waar mobiliteitsmakelaars actief zijn, zoals ik. En bij die interviews komt het onderwerp motivatie nogal eens om de hoek kijken. Dat het voor mensen wel lastiger is om gemotiveerd te blijven als je je collega’s niet ziet. Dat het wel erg jammer is dat je elkaar niet meer tegen komt op de gang en even bij kunt praten, want dat is ook gewoon gezellig. Dat het toch best zwaar is om elke dag gewoon op te staan en aan het werk te gaan als dit inhoudt dat je daar helemaal alleen op je kamertje zit.

 

Dus hoe deed ik dat dan? Hoe hield ik de gang en de lol er een beetje in? Ik had geen collega’s om op terug te vallen. Natuurlijk deed ik wel projecten met andere mensen, maar die bel je ook niet zomaar op voor een praatje pot, ik niet in ieder geval. Nu we met z’n allen zoveel aan het thuiswerken zijn, deel ik graag mijn manieren om het alleen werken leuk te maken, vol te houden en succesvol te laten zijn.

 

CO2 reductie, thuiswerken, duurzaam ondernemenLeuk maken

Ik weet mijn werk leuk te maken. Als ik vroeger zei: “Ik heb geen zin.”, dan zei mijn vader: “Dan maak je maar zin”. Lekker duidelijk. Maar dat kan ook worden: “Dan maak je het maar naar je zin”. Oftewel: richt het zo in dat het leuk wordt. En dat houdt dus ook in dat als iets lekker gaat, of ik haal een klant binnen of ik heb een verslag, memo of opdracht af, ik dat vier. Dan doe ik een dansje. Of ga ik even wat ontspannends doen. Of dan mag ik iets leuks doen dat ik speciaal heb bewaard.

Ik zorg ook dat de thee bij de hand is, dat ik voldoende afwisselend mijn werk inplan, dat ik regelmatig even beweeg, dat ik niet te lang met energie-kostende activiteiten achter elkaar bezig ben, dat soort dingen. Voor zover het mogelijk is, maak ik het leuk voor mezelf.

 

Onafhankelijk

Ik ben ook niet afhankelijk van mijn motivatie om werk te verzetten. Dat komt omdat ik een duidelijke planning heb. Aan het eind van de werkweek, plan ik de werkweek erna in grote lijnen en heb ik staan welke taken ik welke dag doe. Dan kijk ik ’s ochtends (maar ik ben een ochtendmens, avondmensen zou ik aanraden dit de avond ervoor te doen) in welke volgorde ik die taken uitvoer en begin ik bij het eerste punt. Dat leidt weer tot meer motivatie, want niks lekkerder dan je taken afvinken en zo voortgang maken.

 

Zoek de verbondenheid

Ik ben, zoals je misschien wel weet, een extravert persoon. Dus ik doe het goed met mensen om me heen. Niks fijner dan met een groep mensen ideeën uitwisselen. Daar krijg ik energie van. Dus ook al was ik hele dagen alleen (tegenwoordig heb ik een collega), ik zorgde er ook voor dat ik gedurende de week de verbinding opzocht met anderen. Even een belletje plegen om iets te overleggen voor een project. Ik heb me aangesloten bij meerdere ondernemersverenigingen. De ene gedijt bij één op één contact, de ander bij dingen met groepen doen, maar belangrijk is: als je verbinding wilt met anderen, dan gaat dat veel makkelijker als je zelf degene bent die contact zoekt. Niet wachten totdat andere jou bellen of mailen, maar zelf de telefoon oppakken of even een appje sturen.

 

Niet nadenken

Ik zorg er ook voor dat ik over een heleboel dingen niet hoef na te denken. Ik heb een heleboel gewoontes, rituelen en standaarden. Dus lunchen is ook gewoon om 12 uur. Natuurlijk kan ik de ene dag om half één en de andere dag om twee uur mijn lunch naar binnen werken. Maar ja, dan moet ik dat ineens bewust doen en kan het maar zijn dat ik er dan geen zin in heb. Elke vrijdag heb ik een standaard moment voor een online training die ik doe. Natuurlijk kan ik daar wel in schuiven als er andere belangrijke dingen om de hoek komen kijken, maar ik hoef niet alle motivatie bij elkaar te schrapen om het te doen.

 

Interne drijvende kracht

Kijk, ik zal direct zeggen dat het voor mij makkelijk is omdat ik natuurlijk precies waarom ik naar mijn werk ga. Nou hoop ik dat dit voor jou ook het geval is, maar ik heb een duidelijke interne drijvende kracht: ik wil een betere wereld creëren door het creëren van nulemissie wagenparken en mobiliteit, waarbij ik medewerkers in bedrijven de sleutel wil maken tot succes. En ja, als je dat heel helder hebt, dan werk je ook elke dag ergens naar toe en dat geeft natuurlijk voldoening. Daarbij ben ik dochter van een kippenboer en kippen interesseren het niet of je wel of geen zin heb om te werken. Die leggen eieren en moeten gevoerd worden. Ik vertelde al dat geen zin, geen argument was thuis. En als ik zei: “Ik wil niet.”, dan zei mijn vader: “Wil Niet ligt op het kerkhof en Kan Niet ligt er naast.” Kortom: ik ben opgevoed met het idee dat je gewoon gaat werken elke dag en dat daar helemaal geen keuze in is. Ik moet toegeven dat dit mijn leven in sommige opzichten wel lekker overzichtelijk maakt.

 

Misschien denk je wel: ja maar, ik ben wel gemotiveerd, maar mijn team is dat helemaal niet! Dan geldt natuurlijk hetzelfde hè? Juist als mensen thuis werken dan moet je het leuk maken voor ze. Dus stuur ze iets leuks met de post omdat ze iets af hebben gemaakt, zorg dat de werkafspraken helder zijn, zodat mensen goed hun dag en week kunnen plannen (inclusief de taken die ze er ineens bij hebben gekregen doordat de kinderen niet naar school kunnen), neem meer dan regelmatig even contact met ze op, zorg voor regelmaat en vertel ze heel, heel duidelijk hoe het werk bijdraagt aan de organisatie en de visie die jullie hebben.

 

Hoe hou jij jouw motivatie hoog? En die van anderen? Laat het hieronder even weten zodat we er allemaal gemotiveerd door kunnen raken.

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!