Auteur: Elske van de Fliert

Hoe vaak hoor je het wel niet? Het ov is duur! Duur zeg ik je! Lastig als je probeert de CO2 uitstoot naar beneden te krijgen, want het ov is wel lekker CO2 zuinig. En ook nog eens positief als het gaat om de luchtkwaliteit. Maar duur! Aldus de algemene perceptie.

Perceptie

En ja, wat duur is, dat wil de Nederlander niet. Dat wil zeggen, niet als er een idee van ‘duur’ omheen hangt. Als je kijkt hoe vaak de auto wordt gepakt voor korte ritjes, dan zou je niet zeggen dat het mensen wat interesseert. Maar de auto ‘staat toch voor de deur’, is ‘lekker makkelijk’ en ‘de baas betaalt de brandstof’. En is blijkbaar niet duur dus.

Overtuig dan je collega’s maar eens van het nemen van de trein of het management van het aanbieden van ov abonnementen.

Het is dus helemaal niet gek als je het ov niet direct als optie ziet om de mobiliteit van het bedrijf te verduurzamen.

Feiten

Maar is het ov wel echt duur? In eerste instantie lijkt het wel zo. Als je naar een treinkaartje kijkt en dan kijkt naar als je met het gezin een dagje uit wilt, dan is het een behoorlijk fors bedrag. Maar wij bekijken het zakelijk. Letterlijk en figuurlijk. En wat viel ons laatst op? Dat de overheid er vanuit gaat dat het openbaar vervoer vijftien cent per kilometer kost! Dat is niet veel… Hoe komt dat?

15 cent per kilometer

Je hebt misschien (hopelijk als je bij een bedrijf met minimaal 100 medewerkers werkt) gehoord van het Besluit CO2 reductie werkgebonden personenmobiliteit. De verplichting voor bedrijven (met meer dan 100 medewerkers) om te registreren hoe medewerkers naar het werk komen en hoeveel kilometer ze woon-werk en zakelijk reizen.

Als je er mee aan de slag moet of wilt en je hebt er vragen over, lees dan deze pagina, die helpt je.

Voor de zakelijk gereisde kilometers met het ov mag je het gedeclareerde bedrag in euro’s opgeven. En als je dan kijkt in het systeem waar je dit moet invullen, dan zie je dat de overheid er vanuit gaat dat je 6,67 kilometers per euro kunt reizen. Oftewel dat een kilometer je € 0,15 kost. De overheid zegt hierover: “Om de Euro’s om te rekenen naar kilometers heeft onderzoeksbureau CE Delft uitgerekend dat reizen met het openbaar vervoer per kilometer gemiddeld 15 Eurocent kost.”

15 cent per kilometer is een hoop. Maar niet duur. Jullie vergoeden vermoedelijk 19-23 cent per kilometer. En de collega’s zijn misschien nog geen vijftien cent per kilometer aan brandstof kwijt (alhoewel, ligt aan de auto hoor), maar ze betalen natuurlijk niet alleen brandstof voor de auto. De verzekering, onderhoud, afschrijving, het komt er allemaal bij. En dat zijn alleen maar variabele kosten. Het Nibud gaat uit van 24-27 cent, alleen variabel. En 55-60 cent als je alle kosten meerekent. Bij een compacte/kleine middenklasse auto.

Van Amersfoort naar Rotterdam

Een reis die ik zelf vaak maak is van Amersfoort naar Rotterdam. En dan parkeer ik op Amersfoort Centraal en reis ik eerste klas. Alles er op en er aan zullen we maar zeggen.

Daar betaal ik € 16.63 (treinkaartje, 40% korting) + € 7.00 (parkeerkosten) = € 23.63 voor. Mits ik niet in de spit rijd (en dat probeer ik natuurlijk zoveel mogelijk). Rij ik wel in de spits, dan betaal ik € 11.08 meer, dus € 34.71.

Dan kan ik wel bijna een uur werken, laten we zeggen effectief toch zeker 50 minuten.

Voor mijn auto betaal ik ongeveer 55 cent per kilometer, inclusief stroom. Dat is een leasecontract en dit is dan het bedrag inclusief BTW, dus uiteindelijk is het minder, maar goed, met een compacte auto (ik rijd een elektrische Corsa) ben je dat ook per kilometer kwijt, dus laten we daar even vanuit gaan. Het is 80 kilometer van Amersfoort Centraal naar Rotterdam Centraal. Kortom, met de auto is het duurder (44 euro).

Toegegeven als iemand geen leaseauto heeft, maar een reiskostenvergoeding krijgen en je voor een zakelijke rit maar € 0,23/km (of wat we vaak zien € 0,35 per kilometer) vergoedt, dan is mijn ritje (€ 0,30/km buiten en € 0,43/km in de spits) eventueel duurder. Maar dan heb ik dus wel 50 minuten zitten werken. Zet daar maar even een uurtarief (of in ieder geval het loon) tegenover. Ik weet wel wat ik kies qua kosten.

Lease versus abonnement

Veel mensen hebben een leaseauto. En je zou er dus ook voor kunnen kiezen om een treinabonnement als alternatief te kunnen bieden. Met de kilometers waar mijn leasemaatschappij vanuit gaat (15.000 kms per jaar) kan ik zo’n beetje twee keer per week op en neer van Amersfoort naar Rotterdam. Zou ik vaker gaan, dan zou ik dus ook meer kilometers kiezen op het leasebedrag. Ex. BTW is het ongeveer 6.250 euro wat ik per jaar uitgeef aan de lease. Kijk ik wat een abonnement kost bij de NS, dan is dat voor dit traject, inclusief een samenreiskorting (maar dus altijd in en buiten de spits vrij reizen en ook in het weekend en tijdens feestdagen), dan is dat per maand afgerond € 354, oftewel € 4.250 per jaar. Kortom: alweer goedkoper die trein…

Reizen met het ov is dus goedkoop

Het lijkt duurder omdat mensen niet doorhebben wat autorijden kost. En dat is omdat ze de kosten al hebben uitgegeven. Maar mensen die je zeggen dat het ov zo duur is, die kan je vanaf nu om de oren slaan met de feiten. Nou weten wij ook wel dat feiten niet genoeg zijn om de gedragsverandering te bewerkstelligen, daarvoor is er meer nodig.

Wil je daar mee geholpen worden, dan doen we dat natuurlijk ook graag. Stuur me even een mailtje en dan bespreken we dit! vandefliert@zero-e.nl.

Maar jij kunt vanaf nu dus in ieder geval wel het ov weer als optie opnemen en even goed uitzoeken wat de mogelijkheden zijn en dan kan je een mooie kostenbesparing realiseren voor jullie organisatie!

Dit blog is geschreven door Elske van de Fliert. Elske probeert met haar blogs de lezers te informeren en tips te geven over hoe ze groener, schoner en slimmer kunnen reizen, en hoopt het ze zo makkelijker te maken.


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!