mobiliteit, wagenpark, co2 reductie
Gebruikte tags: CO2 reductie, mobiliteit, wagenpark

Eind januari schreef het NRC over de consequenties van het afsluiten van een private lease contract op de hoogte van een hypotheek. En die zijn niet per se positief, want, net als een persoonlijke lening (van meer dan 250 euro), wordt die in de meeste gevallen geregistreerd bij het BKR in Tiel en kan je dus een minder hoge hypotheek afsluiten.

 

Toch kijken steeds meer werkgevers naar de mogelijkheden van private lease voor hun medewerkers die nu een “gewone” reiskostenvergoeding krijgen. Voor hen kan het een mogelijkheid zijn om een veel milieuvriendelijkere auto te rijden. En zeker met de normering werkgebonden personenvervoer die er aan zit te komen, wordt dit steeds belangrijker voor bedrijven. Er zijn werkgevers die een kortingsafspraak maken met de leasemaatschappij waar zij de auto van de zaak betrekken, voor mensen die private willen leasen.

 

mobiliteit, wagenpark, co2 reductieIs het nou wel zo’n goed idee, een private leaseregeling? Dat ligt er heel erg aan hoe je er naar kijkt. In dit artikel daarom drie keer antwoord op die vraag, maar drie keer net even anders:

  1. Is private lease een goed idee voor de werknemer? Wat is het voordeel, wat is het nadeel en wat is de vraag die de werknemer zich moet stellen?
  2. Is private lease een goed idee voor de werkgever? Wat is het voordeel, wat is het nadeel en wat is de vraag die de werkgever zich moet stellen?
  3. Is private lease een goed idee voor de duurzaamheid? Wat is het voordeel, wat is het nadeel en wat is de vraag die je in het kader van duurzaamheid moet stellen?

Is private lease een goed idee voor de werknemer?

Het voordeel van private leasen is dat je op betrekkelijk toegankelijke manier een nieuwe, mooie, zuinig, zelfs elektrische auto kunt rijden, zonder in één keer een grote investering te hoeven doen.

Je rijdt een gloednieuwe volledig verzekerde auto voor een vaste prijs in de maand, dus je weet waar je aan toe bent.

 

Het nadeel van private leasen is natuurlijk dat je er ook aan vast zit. Dat wordt eigenlijk nog eens benadrukt door die BKR registratie, die er dus ook consequenties heeft voor de hypotheek. Maar ook al is die registratie geen probleem, het is een contract dat je afsluit voor langere tijd en waar je niet zomaar vanaf kan.

 

De vraag die je jezelf moet stellen voordat je een private lease contract aangaat is: kan ik deze verplichting aan en wil ik het risico lopen? Tweeverdieners met een vast contract en een bestaande hypotheek die beiden een aardig salaris hebben, beantwoorden deze vraag natuurlijk heel anders dan anderhalfverdieners met een beperkt salaris en een jaarcontract. Het moet dus passen in het huidige maandbudget en het moet geen onoverkomelijke problemen opleveren als er even (deels) geen inkomsten meer zijn.

 

Is private lease een goed idee voor de werkgever?

Laten we vaststellen dat je als werkgever uiteindelijk helemaal niks met het private leasecontract tussen de leasemaatschappij en werknemer te maken hebt. Het gaat er hier om dat je het zou kunnen faciliteren als werkgever (bijvoorbeeld door die korting te bedingen en/of hierover te communiceren).

 

Er zit een voordeel aan om dit te doen als werkgever: je kunt hiermee namelijk je medewerkers stimuleren om een duurzamere auto uit te kiezen. Met de steeds strenger wordende normen en bijvoorbeeld milieuzones, blijft het voor medewerkers mogelijk om met de auto naar het werk te komen. Overigens is dat natuurlijk geen must, er zijn meer duurzame opties, zoals ook te lezen in Wat is de beste reiskostenvergoeding?

 

Er zit natuurlijk ook een nadeel aan: dit is gewoon niet voor elke collega geschikt. Er zijn werkgevers die hun medewerkers helpen omdat ze in de schulden zitten en voor sommige mensen is het helemaal niet verstandig om zo’n financiële verplichting aan te gaan. Je creëert daardoor misschien wel wat ongelijkheid en spanning op de werkvloer. Iets om van te voren over na te denken.

 

De vraag die je je als werkgever dus moet stellen is: heb ik voldoende waarborgen in mijn organisatie om dit in goede banen te leiden voor iedereen? Ook hier geldt weer dat dit kan verschillen. En in dit geval soms wel van afdeling tot afdeling. En je wilt natuurlijk niet afdelingen tegen elkaar opzetten.

Is private lease een goed idee voor de duurzaamheid?

Het voordeel van private lease in het kader van de duurzaamheid is dat, zelfs als mensen niet kiezen voor een elektrische auto, mensen hiermee een nieuwe auto kunnen rijden die in de regel zuiniger en schoner is dan een oude auto. Natuurlijk tot op zekere hoogte, want als iemand een Aygo rijdt uit 2016, wordt het er niet echt beter op als die hem inruilt voor een dikke BMW.

 

Het nadeel van private lease is dat mensen hierdoor relatief kort met hun auto doen. Nou is er wel wat voor te zeggen om een beetje verloop in het wagenpark te hebben omdat auto’s steeds schoner en zuiniger worden, maar toch, zolang er geen nieuwe Euronorm komt die grenzen stelt aan wat auto’s qua NOx en fijnstof kunnen uitstoten, helpt het ondertussen niet meer zoveel voor de luchtkwaliteit. En of de auto zuiniger is, hangt helemaal af van het type.

 

De vraag die je dus moet stellen in het kader van de duurzaamheid is: wat vervangt het? Als mensen van hun tien jaar oude auto waar ze een dikke caravan mee kunnen trekken naar een nieuwe elektrische auto gaan, dan is het een goed idee in het kader van de duurzaamheid. Maar als ze nu met het ov komen en vervolgens ineens regelmatig met de auto op het werk verschijnen, is de invloed qua duurzaamheid natuurlijk niet positief.

 

Kortom: er zitten haken en ogen aan private lease en je kunt dus niet per definitie zeggen dat het goed of fout is. Laat hieronder weten:

Stimuleren jullie private lease auto’s? En zijn deze dan elektrisch?

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!