CO2 reductie, duurzaam ondernemen, wagenpark

co2 prestatieladder, duurzaam ondernemenSoms weet je het gewoon: deze kant moeten we op en dit moeten we doen, geen discussie. Of het nou is omdat je er al heel veel ervaring mee hebt, of omdat je instinct het vertelt, het maakt niet uit, soms neem je gewoon vanuit je onderbuik beslissingen. En dat is helemaal niet altijd gek. Maar soms wordt het eens tijd om er met een meer strategische bril naar te kijken. Dan moet je even met jezelf gaan zitten en denken: wij willen resultaten behalen op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden, maar welke beslissingen neem ik nou die dat opleveren. Welke stappen zetten we? Hoe komen we verder.

Want als je echt de volgende stap wilt zetten, dan moet je kritisch kunnen denken. Dan moet je het probleem tegen het licht kunnen houden en van alle kanten kunnen bekijken om te zien waar de mogelijkheden, kansen, problemen en uitdagingen liggen. Soms zit je vast in een manier van werken die niet meer doelmatig en effectief is.

 

Goede vragen stellen

Het goede nieuws is dat iedereen kritisch kan denken, het is een kwestie van goede vragen stellen. Met het stellen van goede vragen, komen er ideeën, oplossingen, nog meer vragen, goede ingevingen. Je kunt ook niet anders dan antwoorden op het moment dat je een vraag wordt gesteld. Test het maar eens uit. Stel je zelf een vraag. Geheid dat je een antwoord wil verzinnen.

Om je hier mee te helpen, heb ik hieronder strategische vragen geformuleerd. De vragen zijn heel simpel en gaan uit van de basis vragen: wie, wat, wanneer, waar, waarom en hoe. Als je die dingen weet, weet je eigenlijk alles. En ik begin, zoals altijd, met de waarom vraag – want dat is de meest essentiële vraag die je kunt stellen. Als je niet weet waarom je iets doet, lukt het niet om echt succesvol te zijn.

 

Waarom

  • willen wij groener, schoner en slimmer rijden?
  • vinden we duurzaamheid belangrijk?
  • willen we onze CO2 uitstoot reduceren?
  • vragen onze klanten om onze duurzaamheidsambities?
  • moeten we maatregelen verzinnen voor ons CO2 prestatieladder certificaat?
  • zouden mijn collega’s/medewerkers hier aan mee willen werken?
  • zou dit een positief resultaat kunnen opleveren?
  • zouden we hier zoveel moeite in steken?
  • moeten we deze verandering inzetten?
  • zouden we anderen hierbij betrekken?

 

Wie

  • zouden we hier bij moeten betrekken?
  • hebben er last van als we met groener, schoner en slimmer rijden aan de gang gaan?
  • hebben er profijt van als we met groener, schoner en slimmer rijden aan de gang gaan?
  • zouden het interessant vinden als we met groener, schoner en slimmer rijden aan de gang gaan?
  • zou ons kunnen helpen?
  • zou hier in mee willen doen?
  • moet ik hiervoor verantwoordelijk maken?
  • kan er wel wat hulp bij gebruiken?
  • doet wat wanneer?
  • moet hier van op de hoogte zijn?

 

Wat

  • is het effect van ons mobiliteitsbeleid?
  • is de consequentie als we niet groener, schoner en slimmer rijden?
  • moet er wanneer gebeurd zijn?
  • kunnen we doen om de negatieve bijeffecten te verminderen?
  • kunnen we doen om het effect te maximaliseren?
  • zorgt er voor dat dit het meest duurzame jaar ooit wordt?
  • heb ik nodig om dit tot een succes te maken?
  • kan er mis gaan?
  • kan het allemaal opleveren om groener, schoner en slimmer te rijden?
  • is mijn rol in dit alles?

 

Wanneer

  • noemen we dit een succes?
  • moet het af zijn?
  • zullen mensen het een goed/slecht idee vinden?
  • verwachten we dat mensen weerstand zullen geven?
  • moeten we beginnen met het creëren van draagvlak?
  • starten we met groener, schoner en slimmer rijden?
  • willen we volledig nulemissie zijn?
  • willen en zullen we concrete resultaten zien?
  • communiceren we hierover?
  • betrekken we de collega’s/de OR/de klant/de leverancier/… erbij?

 

Waar

  • in het wagenpark beginnen we met groener, schoner en slimmer rijden?
  • zetten we onze kantoren neer om onze mobiliteit te verduurzamen?
  • letten we op bij de aanschaf van nieuw materieel?
  • kunnen we nog meer CO2 reductie bewerkstelligen?
  • loopt ons duurzaamheidsplan vertraging op?
  • creëren we extra mogelijkheden dit jaar?
  • laten we kansen liggen op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden?
  • zien we onze concurrenten resultaat op halen?
  • willen we communiceren over onze resultaten?
  • kunnen we onze middelen zo slim mogelijk inzetten om de CO2 uitstoot naar beneden te halen?

 

Hoe

  • maken we van onze medewerkers ambassadeurs?
  • maken we het voor iedereen een positieve ervaring?
  • zorgen we ervoor dat groener, schoner en slimmer rijden leuk blijft?
  • brengen we de CO2 uitstoot naar beneden?
  • halen we onze duurzaamheidsambities met zo min mogelijk gedoe?
  • zet ik mijn mensen het meest effectief in?
  • haal ik het meest uit mijn wagenpark?
  • verminder ik de kilometers, de parkeerplekken, de reistijd, het ziekteverzuim, terwijl de productiviteit hetzelfde blijft?
  • ga ik het gesprek aan met ketenpartijen over duurzaamheid?
  • creëer ik het beste jaar ooit op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden?

 

Hoe ga jij kritisch denken? Welke vragen heb jij nog meer? Laat het hieronder weten zodat we deze lijst nog verder kunnen uitbreiden.

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!