Auteur: Dini Wagner
elektrisch, elektrisch rijden, EV
Gebruikte tags: elektrisch, elektrisch rijden, EV

Graag deel ik in dit blog ervaringen, die ik opdeed tijdens een familiebezoek, over elektrisch rijden in de Verenigde Staten. Zoals op de foto te zien is: helemaal leuk is het om groen op te laden met pure zonne-energie. Zeker met grote verbruikers met 6,7 liter motoren in de buurt.

De moderne steden zijn in de VS gebouwd op autogebruik. Wel even anders dan veel Nederlandse steden die eeuwenoud zijn. Zelfs op begraafplaatsen kun je hier met de auto rijden. Overal zijn er geasfalteerde parkeerterreinen met hele ruime parkeervakken. Fietsers zie je zelden. Het zijn of racefietsers of mensen die geen geld hebben voor een auto. Het openbaar vervoer in steden is vaak marginaal en lijkt ook voorbehouden aan mensen met heel lage inkomens. Dus ja, een auto is hier een eerste levensbehoefte. De meeste 16-plussers hebben er een.

Elektrisch rijden zag ik meer aan de Westkust dan aan de Oostkust waar ik nu verbleef. Het publieke oplaadnetwerk is nog niet zo uitgebreid. Een oplaadplek reserveren begint wel langzaam te komen. Langer dan een uur mag je de plek niet bezet houden. Dat is normaal voldoende om de accu weer rond de 80% te krijgen. Sta je langer, dan ga je meer betalen. Maar voor de meeste gebruikers van EVs is gewoon thuis laden een uitkomst. De elektriciteit is hier met zo’n 15 dollarcent per kWh relatief goedkoop. En in zo’n 6-7 uur je batterijen helemaal opladen is thuis, vooral ’s nachts, natuurlijk prima. Het kan gewoon via een wandcontactdoos voor de wasmachine op 220V.

Vooral in het stadsverkeer is een EV geweldig. Razendsnelle acceleratie, stil en energiezuinig met al die verkeerslichten en stopborden… Met de EV regenereer je energie bij remmen. Op het dasboard geeft de groene teller met ‘REGEN’ precies aan hoeveel kWh je bijlaadt. Dat woord doet hier toch even iets plezieriger aan dan tijdens deze winter in Nederland.

Een paar weetjes

In de stad is de EV geweldig zuinig, als je thuis oplaadt ben je zo driemaal zo voordelig uit als gallons gas (benzine) tanken (prijs hier omgerekend zo’n 85 eurocent per liter). Op de snelweg is dat voordeel wat minder. Het gebruik van binnendoor wegen is dan handig. En nog mooi ook. En een uurtje opladen onderweg is bij winkelcentra en eetgelegenheden ook geen bezwaar. Met EV-rijden plan je dat in.

De EV maakt je ook bewuster wat energie vraagt. Zowel zware bagage, lage temperaturen, gebruik van airco en verwarming hebben een negatieve impact op je actieradius. Maar met veel stadsverkeer en zeker in de zomer ontvang je ‘bonus miles’. Met gebruik van binnenwegen in de zomer kun je zelfs 15% grotere actieradius halen dan waarmee de dealer adverteert.

Aan een EV heb je vrijwel geen onderhoud. Eigenlijk slijten alleen de banden. Remmen heb ik hier niet gedaan. In de stand ‘one pedal’ laat je bij het gas loslaten de auto de accu opladen waardoor die afremt. Die remkracht kan je heel soepeltjes variëren door minder of meer het gas in te drukken. Alleen bij een noodstop heb je de voetrem nog nodig. In het begin even raar, maar wel erg fijn en comfortabel rijden.

Er is hier een county park in de buurt waar je je EV zelfs gratis kan laten opladen als je een wandeling maakt. Maar dat voordeeltje vanuit de overheid is het dan ook. Er is hier (nog) nauwelijks een belastingprikkel voor EV rijden. Ook betaal je nota bene meer wegenbelasting. Volgens de simpele redenering: je tankt geen brandstof waar zo’n 6% taks op zit, maar ze willen wel dat je meebetaalt met wegonderhoud. En dat is hier op veel plekken ook hard nodig. Wegen worden opgelapt en zien eruit als een lapjeskat.

Wie weet kan ik  je inspireren om eens een ritje met een EV te maken. Dat zal je vast positief verrassen!

Dit blog is geschreven door Dini Wagner. Dini ambieert mensen positief te inspireren om duurzamere keuzes te maken.

Insert Image

Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!