mobiliteit, CO2 reductie, energietransitie

Je hebt het vast wel op het nieuws gezien: de chaos op Schiphol in verband met het personeelstekort. Deze chaos zal in de komende maanden alleen maar erger worden. Hoe gek het ook klinkt en hoe frustrerend dit ook is voor de reizigers, het is tegelijkertijd ook een historisch moment.

Het kabinet heeft besloten om het aantal vluchten vanaf Schiphol met ongeveer 60.000 te verminderen, waardoor de luchthaven van maximaal 500.000 naar 440.000 vliegbewegingen per jaar gaat. Dit besluit gaat vanaf 2023 in. De nationale luchthaven voldoet al jaren niet aan de milieueisen en heeft ook geen natuurvergunning. Dat het aantal vluchten nu omlaag moet, is een noodzaak. Tot nu toe gold alleen maar: groeien, groeien, groeien.

Dit besluit heeft geleid tot het afschrappen van 240 vluchten in juli en augustus dit jaar. Hierdoor worden ruim 13.000 boekingen getroffen. In juli moet KLM dagelijks 7000 passagiers teleurstellen. Zowel luchtvaartmaatschappijen en reizigers zijn boos dat dit gebeurt. De coronapandemie begint net een beetje op de achtergrond te verdwijnen, en dan staat de Nederlanders dit weer te wachten.

 

Maar waarom?

Maar laten we ons even verdiepen in waarom dit besluit door het kabinet is genomen. Er is een reden waarom Schiphol op de lijst met grote vervuilers staat. Wist je dat Schiphol Group jaarlijks net zoveel klimaatverandering veroorzaakt als ruim 3,8 miljoen huishoudens? Schiphol Group is de eigenaar van de bekende luchthaven in Amsterdam. En het is (mede-)eigenaar van de luchthavens van Rotterdam The Hague, Lelystad en Eindhoven. De Schiphol Group was in 2018 verantwoordelijk voor een klimaateffect vergelijkbaar met een uitstoot van maar liefst 75,8 megaton CO2 (1 megaton = 1 miljard kilo).

Schiphol is dus verantwoordelijk voor veel uitstoot. Deze uitstoot wordt veroorzaakt door alles waar ze geld aan verdienen. Denk aan de energie die ze gebruiken en de CO2 die ontstaat bij de productie en het transport van kerosine (vliegtuigbrandstof). Maar ook alle vluchten die landen en vertrekken op de vliegvelden. Bij die vluchten komt niet alleen CO2 vrij. Vliegtuigen zorgen ook voor stikstofuitstoot en wolkenvorming op grote hoogte. Daardoor zijn de gevolgen voor de opwarming van de aarde door vliegen drie keer zo groot als die van CO2 alleen!

Het wordt dus tijd dat Schiphol de verantwoordelijkheid op zich neemt, en helaas kan dat niet door middel van een vrijwillige aanpak, en moet het Kabinet streng optreden.

 

Vliegbeleid op de werkvloer

Ook van andere werkgevers wordt verwacht dat ze maatregelen gaan nemen wat betreft het vliegen. Vliegen in het kader van werkoverleggen of projectlocaties bezoeken zal niet meer worden getolereerd. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat er nooit kan worden gevlogen, maar vliegen moet alleen worden ingezet als het echt niet anders kan. Als het wel anders kan, dan mag vliegen geen optie zijn. Overleggen die ook online plaats kunnen vinden, internationale reizen die ook met de trein kunnen of tripjes die niet per se op een locatie ver weg hoeven plaats te vinden, vallen hier onder.

Wat komt er dan kijken bij zo’n vliegbeleid? Om het doel van minder vliegen te behalen, moet ervoor worden gezorgd worden dat er een systeem komt waarin vliegreizen elke keer worden afgewogen op doelmatigheid en noodzaak. Er kan bijvoorbeeld een systeem worden ingericht met een scheidsrechter, een afwegingskader kan worden gemaakt, monitoren van alle vluchten op reden en bestemming, en goede afspraken maken met de reisagent. Dit zijn de eerste stappen die gemaakt kunnen worden om het doel van minder vliegen binnen de organisatie te behalen.

Geloof me, het klinkt moeilijker dan het is, en het gaat even wennen zijn, maar wat vaker de trein pakken kan echt leuk zijn! Ik ben bijvoorbeeld voor het duurzaamheidscongres in Londen, genaamd SPARK, met de trein gegaan, en heb tegelijkertijd zoveel voor mijn werk kunnen doen tijdens de treinreis, dat ik niet eens heb opgemerkt hoe snel de tijd vloog.

Hoe dan ook, Zero-e helpt bedrijven en organisaties graag in het opstellen van het vliegbeleid en het uitvoeren hiervan. Ben je geïnteresseerd in meer informatie hierover? We gaan graag met je in gesprek! Neem contact met ons op en we plannen zo snel mogelijk een meeting in.

 

Hoi! Mijn naam is Azra Muminovic en werk bij Zero-e als junior consultant duurzame mobiliteit. Ik houd ervan om over actuele onderwerpen te schrijven en mensen aan het denken te zetten – dit heb ik met name aan mijn sociologische achtergrond te danken. Ik probeer te inspireren, maar heb ook wel een ‘no time for excuses’ mentaliteit. Hoe dan ook, ik ben ervan overtuigd dat het ons gaat lukken om een CO2-neutrale wereld te creëren. De mens heeft wel vaker voor grote uitdagingen en transities gestaan, en dit is er één die we ook aankunnen.


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!