Auteur: Elske van de Fliert

Luister je liever dan je leest? Klik dan op deze link om het mp3 bestand te openen.

 

Goedkoop is niet altijd goed.

 

Efficiëntie. Meer doen met minder. Besparen. Dat is waar het in eerste instantie om gaat als je met duurzaamheid aan de gang gaat. Dat is waar de Ladder van Lansink mee begint (Preventie) en dat is waar de meeste duurzaamheidswinst te behalen valt. Immers elke niet gereden kilometer is een hele duurzame kilometer.

 

Echt waar?

Toch wil niet iedereen daar aan. En ik kan mensen ook niet altijd ongelijk geven. Wil je dat je medewerkers zuiniger gaan rijden, moet je eerst investeren in een cursus… Wil je dat je vrachtwagens minder verbruiken, moet je eerst investeren in nieuwe vrachtwagens… Denk je goed bezig te zijn door je te laten certificeren, bedenkt de overheid weer wat nieuws. Dat laatste lopen veel grote bedrijven tegenaan die verplicht zijn een energie-audit te laten uitvoeren en maatregelen te nemen die zich binnen vijf jaar terugverdienen. Dit is in het kader van de Europese energie-efficiëntie richtlijn (die wordt afgekort als EED). Dit bestaat al een tijdje, maar de Nederlandse overheid is er nu ook op gaan handhaven.

 

Nou en?

De EED geldt voor grote bedrijven, dus meer dan 250 medewerkers. Dus waar zou jij je dan druk over maken als je bij een gemiddeld MKB bedrijf werkt? Nou, het kan maar zo zijn dat jij gecertificeerd bent voor de CO2 prestatieladder, een Lean & Green award hebt of meedoet aan Erkend Duurzaam. Deze certificeringssystemen (en nog een paar meer, aldus dit overzicht) zijn beoordeeld of zij tegemoet komen aan de EED audit. En daar waar dit niet het geval is, kan het maar zo zijn dat de certificaten worden aangepast (geloof me, de EED zal niet zo snel veranderen, dat vereist een hoop werk in Brussel). Op die manier krijg jij er dus vanzelf mee te maken.

 

Efficiëntie

En daarmee kom ik weer terug op waarmee ik begon: efficiëntie. Want hoe zorg je er nou voor dat je met zo weinig mogelijk certificering aan zoveel mogelijk eisen voldoet? Immers dan kun je geld gaan verdienen met duurzaamheid omdat je altijd let op meer doen met minder, lange termijn verstandige besluiten neemt en je organisatie zo efficiënt mogelijk in elkaar zet.

 

Kortom

Als je gecertificeerd bent voor de CO2 prestatieladder dan zit je vanaf niveau 3 redelijk goed, maar verwacht dat ze op termijn wel gaan vragen om de implementatie van maatregelen en, specifiekere belastingprofielen en het berekenen van de terugverdientijd van maatregelen.

Als je een Lean & Green award hebt dan voldoe je vanaf één Star op acceptabele wijze aan de EED en hoef je geen extra informatie aan te leveren. Maar verwacht dat er een koppeling komt met wettelijke verplichtingen en dat er bijvoorbeeld ook gelet moet worden op apparatuur en gebouwen.

Ben je Erkend Duurzaam basis, dan is dat niet voldoende voor de EED, maar Plus en Premium zijn dat wel. Verwacht wel dat er een vervoercomponent bij komt en ook hier maatregelen in de toekomst een grotere rol gaan spelen.

 

Wat zie jij als grootste bedreiging van certificeren?

 

Ben je hier trouwens mee bezig en moet je dus maatregelen/tactieken bedenken om CO2 te reduceren? Laat dan hieronder je gegevens achter en ontvang het nieuwste weekplan: Welke opties hebben we? Hiermee kun je in een week een heel aantal relevante tactieken boven tafel halen.

 

[chimpy_form forms="10"]

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!