shutterstock_35553616De bijtelling van hybride auto’s. De aardgasbussen in Den Haag waardoor het dak van de stalling af moest. De opkomst en neergang van biobrandstoffen. Groengasvoertuigen die meer op benzine rijden dan op groengas. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Er is een heel lijstje van goed bedoelde initiatieven om mobiliteit, transport en autorijden milieuvriendelijker te maken, die of niet het gewenste effect hebben, of een negatief neveneffect.

 

Doe een stapje naar voren… en een stapje terug…

Dat schiet natuurlijk gewoon niet op. Een heel ingewikkelde bijtellingsregeling voor hybride en elektrische auto’s moet weer worden teruggedraaid. Het verwijderen van een dak van een stalling, ik schat zomaar een kostenpost van tonnen zo niet miljoenen. Maar hoe komt dit nou? Is dit te voorkomen? Hebben jullie binnen het bedrijf wel eens wat gedaan wat niet zo goed uitpakte? En zou je dat willen voorkomen?

Het komt door de nummer 1 gemaakte fout die ik heel veel om me heen zie en vooral als het gaat om groenere voertuigen. En dat is: blindstaren op de techniek van de tactiek in plaats van kijken naar het standpunt van de strategie. Wat bedoel ik daarmee?
Als ik bedrijven spreek, dan hoor ik wel eens dat ze al met heel veel dingen bezig zijn. Er worden vrachtwagens op LNG uitgeprobeerd, hybride PTO’s, er staat een laadpaal, leaseauto’s zijn maximaal A en B label. Allemaal goede tactieken dus. En aan mij wordt er dan gevraagd: ja, wat kunnen we nog meer doen? Welke tactieken zien we over het hoofd? Helaas. Er zijn maar zoveel tactieken die voor een bedrijf relevant zijn. Niet weinig, maar op een gegeven moment is de lijst uitgeput.

 

Strategie

Waar je naar toe moet is de strategie. Wat wil je bereiken en waarom? Heb daar helderheid over. Dan kun je op korte termijn de tactieken van nu toepassen en op lange termijn komen er vanzelf nieuwe tactieken om de hoek kijken die je kunt gaan toepassen. Waterstof als dat groter uitgerold wordt (Shell is er in Duitsland mee bezig), virtueel werken als dat goed bij je organisatie past, meer gebruik maken van het OV omdat je besluit te verhuizen naar een locatie die goed bereikbaar is met het OV. Omdat je de juiste strategische overweging kunt maken. Je wist immers wat je wilde bereiken en waarom.

Het is prima om met A en B label auto’s te rijden, maar als 90% van je CO2 uitstoot in het vrachtwagenpark zit, is het misschien helemaal niet zo nuttig. Het is prima om met groengas bestelbussen te gaan rijden, maar als je zelf niet duurzamer wil ondernemen en je klanten vragen er ook niet om, wat haal je je dan op de hals?

Kortom: Al die tactieken zijn hartstikke mooi, maar zonder strategisch overzicht kunnen ze zelfs tegen je werken.

 

BedrijfswagenRAI 2015

Om nog maar even te illustreren hoe mooi tactieken kunnen zijn, hieronder 3 prachtige plaatjes van groene voertuigen die ik op de BedrijfswagenRAI tegen kwam. En dat was natuurlijk best smullen. De hybride Ginaf, de elektrische EGO en de Scania op LNG. Allemaal in Nederland verkrijgbaar.
             

 

En, maak jij/maken jullie deze fout ook? Of heb je een goede strategie en kun je daar op verder bouwen? Of ken je nog mooie voorbeelden van dingen die om deze reden helemaal fout zijn gelopen? 

 

En deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!