Zoveel mensen, zoveel meningen. En alhoewel iedereen recht heeft op zijn of haar eigen mening, is het vaak gebaseerd op een beperkte hoeveelheid kennis of een specifieke kijk op de zaak. De onderstaande stellingen kom ik heel vaak tegen en wat mij betreft zijn ze onzin.


“Elektrische auto’s zijn slecht voor het milieu door hun accu’s.

Onzin. Alhoewel accu’s echt niet goed zijn voor het milieu qua productie en afdanking. TNO deed onderzoek in 2015 en concludeerde dat elektrische voertuigen op groene stroom 70% CO2 reductie opleveren, gekeken naar de gehele levenscyclus. Met groene stroom is dat altijd nog 50% ten opzichte van een benzineauto. In Nederland kunnen we accu’s goed recyclen en uiteraard is er in Europa regelgeving van toepassing.

 

Voor het rijden op groengas, rijden we veel te grote afstanden.

Onzin. Er zullen vast mensen zijn die elke dag grote afstanden afleggen. Er zullen vast voertuigen in worden gezet waarbij het rijden op groengas niet echt handig is, omdat je dan nogal vaak moet tanken. Maar het is mogelijk om extra tanks te plaatsen. Het is mogelijk om een tankstation op eigen terrein te installeren. Het is mogelijk om te wennen aan twee tot drie per week tanken in plaats van een keer per twee tot drie weken. Kijk eens kritisch naar de daadwerkelijk benodigde actieradius en vraag je af of het nou echt zo moeilijk is.

 

Het openbaar vervoer is hier te slecht geregeld.

Onzin. Er zijn inderdaad plekken in Nederland waar men echt wat verder moet rijden voor het OV. Daar zijn pendelbusjes voor uitgevonden. Zelf rijd ik ook niet elke dag met de trein, want vaak kost het me bijna twee keer zoveel tijd. Maar er zijn echt genoeg mogelijkheden om er wel gebruik van te maken. Als het beleid is en je er een doelstelling op zet. Nog geen 8% van de mensen woont ofwel meer dan 500 meter bij een bushalte, 1000 meter bij een metro- of sneltramhalte, 2000 meter bij een treinstation of 3000 meter bij een intercitystation vandaan. Dan moet je dus alleen regelen dat mensen op het werk kunnen komen. Kijk eens wat je met andere bedrijven op het bedrijventerrein kunt afspreken.

 

Bij ons is dat niet mogelijk, dat past niet in ons leasebeleid.

Onzin. Dan verander je het leasebeleid maar. Ik zal niet zeggen dat dit altijd makkelijk is. Ik zal niet zeggen dat je hier niet meerdere lagen uit de organisatie bij moet betrekken. Of dat je misschien wel heel erg vaak aan dezelfde persoon zijn of haar bureau moet staan. Maar als een leasebeleid doelstellingen op het gebied van CO2 reductie, milieuverbetering of verduurzaming in de weg staat, wordt het tijd om het leasebeleid te veranderen. Ik ben nog geen bedrijf tegengekomen waar dat niet mogelijk is.

 

Biobrandstoffen zorgen alleen maar voor honger op de wereld.

Onzin. Biobrandstoffen zijn in mijn optiek niet de heilige graal, maar kunnen wel een belangrijke bijdrage leveren in de uitdaging die we krijgen op energievoorzieningszekerheid. En laat duidelijk zijn. Er zijn te veel mensen op deze wereld die honger hebben. Er zijn ook teveel mensen op deze wereld die eten weggooien. 33% van ons eten wordt verspild. Kortom: we moeten dit beter verdelen en daarbij ook nadenken over energie- en watervoorziening. Biomass Research liet in 2013 in een onderzoek zien dat vooral het bouwen van wegen en huizen bijdraagt aan het verminderen van landbouwareaal. Wil niet zeggen dat we niet waakzaam moeten zijn.

 

En? Denk jij nu misschien “Onzin.”? Ik ben benieuwd, laat je mening hieronder achter. 

 

En deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!