electrische scooter, CO2 uitstoot
Gebruikte tags: casus, elektrisch rijden, leasen

Om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren, is het een goed idee om benzinescooters van de weg te halen en in plaats daarvan met elektrische scooters te rijden.  Maaltijdbezorgers rijden vaak rond op een scooter. Ga maar na: lekker snel en wendbaar, het ideale vervoersmiddel voor in de stad. Een box erop en je kunt zo vijf of tien maaltijden wegbrengen. Maar alhoewel een aantal maaltijdbezorgers al elektrisch rijdt, is het nog geen gemeengoed in deze branche. Daar wilde de gemeente Amersfoort wat aan doen.

 

Wat is de vraagstelling van de klant?

Hoe kunnen we er voor zorgen dat meer maaltijdbezorgers een elektrische scooter gaan rijden?

De gemeente Amersfoort had ook al wat onderzoek gedaan naar deze vraag. Ook had ze geprobeerd een bijeenkomst te organiseren over elektrische scooters, speciaal voor maaltijdbezorgers, maar daar was weinig animo voor. Toen is besloten met een klein clubje ondernemers met de wethouder, betrokken raadsleden en ambtenaren een ondernemer te bezoeken die al met elektrische scooters reed: Wit Lof  en ook een elektrische scooterwinkel te bezoeken: Mobility & You. Dat allemaal op de elektrische fietsen die bij het gemeentehuis van Amersfoort staan natuurlijk.

Tijdens deze bijeenkomst bleek dat er onbekendheid was over elektrische scooters bij ondernemers. Is de actieradius wel voldoende? Duurt het opladen niet te lang? Gaat zo’n scooter wel hard genoeg?

 

Wat is de branche?

Overheid en maaltijdbezorgers

 

Van wanneer tot wanneer liep het project?

2016

 

Wat is de oplossing?

Naar aanleiding van deze excursie is besloten een project in het leven te roepen waarbij tien maaltijdbezorgers in Amersfoort een elektrische scooter twee weken mochten uitproberen. Zo konden ze zelf zien of de actieradius voldoende is, het opladen niet te lang duurt en of de scooter wel snel genoeg rijdt.

De elektrische scooter is ter beschikking gesteld door de gemeente Amersfoort. Mobility & You was verantwoordelijk voor het onderhoud. Zero-e heeft het hele traject begeleid: maaltijdbezorgers aangeschreven en gebeld of ze mee wilden doen, ondersteund in de aflevering en het ophalen en enquêtes gedaan onder de deelnemers voor, tijdens en na de uitprobeerperiode.

 

Wat zijn de concrete resultaten?

De scooter is uitgeprobeerd door de ondernemers in Amersfoort. En wat bleek: over het algemeen was de actieradius ruim voldoende, duurde het opladen niet te lang en ging de scooter hard genoeg. Maar ook: dat ondernemers het wel fijn zouden vinden als ze een scooter kunnen leasen en dat een investering in een elektrische scooter nog wel een fikse kluif is (en subsidie van de gemeente dus zou helpen).

De gemeente was blij met het resultaat:

“Zero-e heeft op uitstekende wijze een pilot met elektrische scooters opgezet, uitgevoerd en geëvalueerd. Zero-e adviseert, ontzorgt en inspireert ons als opdrachtgever.”

– Willem van der Stelt, beleidsadviseur gemeente Amersfoort

 

En verder?

De gemeente wil nu verder met het stimuleren van de elektrische scooter. Daarbij wil ze die uitbreiden met elektrische fietsen, ook beschikbaar maken voor andere doelgroepen en bijvoorbeeld een subsidieregeling in het leven roepen.

 

Wil jij ook eens mensen een duurzaam vervoersmiddel laten uitproberen? Ga dan een hapje met me eten omdat ik je dan precies kan vertellen hoe je dat doet.

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!