Auteur: Pepijn de Kort
Openbaar vervoer, werken in de trein, aantrekkelijk werkgeverschap

Het is maandag 17 juni. Dit markeert een belangrijke dag in de agenda van openbaar vervoer professionals. De dag van het OV, het jaarcongres voor iedereen die werkt in of betrokken is bij het openbaar vervoer. Bij Zero-e juichen we het gebruik van het openbaar vervoer toe als een sleutel tot groener, schoner, slimmer rijden en reizen. Vandaar dat ik je vandaag meeneem op een persoonlijke reis en deel ik hoe ik het OV gebruik in mijn voordeel. Dit keer geen cijfers en statistieken maar een reisverslag vol overwegingen, inzichten en uitdagingen. 

“Moet je helemaal naar Amersfoort?” Een vraag die ik vaak krijg als vertel dat ik van mijn woonplaats Eindhoven naar kantoor ga. Voor sommigen lijkt het een ontmoedigende afstand, vooral per auto. Echter, op dagen dat thuiswerken geen optie is, kies ik standvastig voor het openbaar vervoer voor mijn pendel. En geloof het of niet, deze reis voelt verrassend kort aan! 

Mijn ochtendritueel begint met een verfrissende fietstocht van ongeveer 10 minuten naar Eindhoven Centraal. De route is een genot, met brede fietspaden die veilig gescheiden zijn van het autoverkeer. Het is de perfecte manier om de dag actief te starten. Ik check altijd even het weer voordat ik vertrek; gelukkig is een regenjas zelden nodig. Ik plan mijn vertrek zo dat ik zonder haast kan fietsen, mijn fiets kan stallen en rustig naar het station kan lopen. Haasten is tenslotte overbodig stressvol. 

Bij aankomst op het station gaat mijn fiets de beveiligde ondergrondse stalling in, handig betaald met mijn NS-businesskaart. Eenmaal boven, sta ik direct voor de incheckpoortjes. De reis naar Amersfoort begint met de intercity richting Utrecht, gevolgd door een overstap op de intercity richting Amersfoort. Het eerste deel duurt ongeveer een uur, en het laatste stukje slechts 10 minuten. Afhankelijk van de drukte kies ik mijn plek op het perron zodat ik bij de trappen op Utrecht Centraal goed uitkom en mijn overstap soepel verloopt. Op de terugweg doe ik hetzelfde, maar dan om bij de trap op station Eindhoven Centraal uit te komen. 

Normaal gesproken reis ik tweede klas, maar als het druk is, schakel ik moeiteloos over naar de eerste klas via de NS-app, iets wat mijn werkgever vergoedt zolang ik aan het werk ben. "Een dutje doe je in de tweede klas," zeggen we immers. Deze eventuele klassewissel maakt mijn reis extra comfortabel en productief. 

Het eerste uur van Eindhoven naar Utrecht is een uitgelezen kans voor een gefocuste werksessie. Ik streef ernaar om een taak binnen die tijd af te ronden, wat een gevoel van productiviteit geeft. Het korte ritje van Utrecht naar Amersfoort besteed ik aan kleinere taken, gezien de korte duur. Rond 8:50 arriveer ik op station Amersfoort, klaar voor een nieuwe werkdag. 
 
Het laatste deel van mijn reis naar kantoor is een korte 10 minuten durende etappe, waarvoor ik uit verschillende opties kan kiezen. Bij mooi weer geniet ik van een ontspannen wandeling met mijn koptelefoon op. Een andere mogelijkheid is het pakken van een OV-fiets met mijn NS-businesskaart, hoewel ik moet bekennen dat ik tot nu toe de voorkeur geef aan lopen. Mocht het regenen, dan is de bus een prima alternatief; deze doet er ook ongeveer 10 minuten over en stopt recht voor de deur van het kantoor. 

De terugreis verloopt net zo soepel. Doordat ik in de trein kan werken, kan ik de drukte voor zijn en mijn laatste taken afronden tijdens de rit. Dit levert een dubbel voordeel op: ik kan eerder inchecken, wat voordeliger is voor mijn werkgever, en ik sta al rond 17:00 uur weer op station Eindhoven.  

Het eindresultaat is dat ik van huis naar kantoor reis zonder me als automobilist zorgen te hoeven maken over het verkeer, terwijl ik tegelijkertijd al een deel van mijn werk heb kunnen doen. Persoonlijk zou ik deze reis niet met de auto willen maken; het zou meer tijd kosten omdat ik onderweg niet kan werken, en het zou ongetwijfeld meer energie vergen. Mijn ervaring met het OV laat zien dat de trein tal van voordelen biedt. Waag de sprong en misschien ervaar je zelf ook de rust en productiviteit die het met zich meebrengt. Organisatie breed het OV gebruiken? Wij helpen je emissievrij op weg. Neem contact met ons op. 
 

Dit blog is geschreven door Pepijn de Kort. Hij is een fervent ov-reiziger die zijn verhalen gebruikt om mensen aan te zetten tot structureel duurzamer gedrag. Hij gelooft dat elke reis een positieve impact kan hebben op de wereld. 


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!