Auteur: Elske van de Fliert
Gebruikte tags: beurs, voertuigen, wagenpark

Dit jaar werd ik uitgenodigd door Ebusco voor het bezoeken van de IAA. Mocht u dit niet kennen, de Internationale Automobil-Ausstellung in de Hannover Messe is dè beurs in Europa als het gaat om bedrijfsvoertuigen, van groot tot klein. Bussen, vrachtwagens, bestelbussen, maar ook alles wat daar mee te maken heeft.

 

Ebusco is een Nederlandse leverancier van elektrische bussen. Hiervoor hebben zij zelf een bus ontwikkelt die voldoet aan de Europese standaard en uiteraard ook een Europese typegoedkeuring (EWVTA) heeft. De bus kan in de stad 250 kilometer volledig elektrisch rijden en kan in ongeveer 3 uur weer volledig geladen worden. Laadapparatuur kan worden bijgeleverd.

Mocht je gewend zijn in Nederland een beurs te bezoeken: vergeet wat je weet. Tel de RAI, Jaarbeurs en Branbanthallen bij elkaar op en het is nog steeds niks in vergelijking met de Hannover Messe en zijn 32 hallen, die door de IAA voor zo’n 50% bezet waren.

Wat opvalt is dat er veel, heel veel, elektrische voertuigen staan. Elk merk heeft wel één of meerdere van deze voertuigen. Wat daarbij dan nog meer opvalt is dat Ebusco als enige een volwaardig elektrische bus (dus geen hybride èn wel voldoende actieradius) heeft rijden op het parcours voor elektrische voertuigen.

 

Wellicht vraag jij je af: is er dan niets op het gebied van groengas, cq. CNG/LNG? Weinig. En dat wat er is, richt zich voornamelijk op de echt zware voertuigen en daarmee LNG. Erdgas, Natürlich Mobil was met een stand en een buitenprogramma aanwezig. Daar konden ze me wel vertellen dat er nog geen openbare LNG tankstations in Duitsland zijn. Wij lopen dus op de Duitsers voor! Maar er zijn wel veel private tankstations en zij maken ook veel gebruik van mobiele tankinstallaties.

 

Bestelbussen op groengas werden niet in the picture gezet. Wil niet zeggen dat ze niet geleverd kunnen worden, maar het is blijkbaar niet meer iets waarmee men zich wil onderscheiden op de IAA. En dat terwijl wel alle merken aangeven met groen rijden bezig te zijn. Euro VI/Euro 6 en zuinig rijden worden wel zeker onder de aandacht gebracht. Enkel MAN presenteerde zijn CNG gelede bus nog als innovatie (zie foto). Dit is een positief signaal: het rijden op groengas wordt als gangbaar gezien, zeker in Duitsland. Er hoeft dus niet meer de aandacht op te worden gevestigd.

 

Natuurlijk heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om een rondje in de Ebusco mee te rijden. Het was niet de eerste keer dat ik in een elektrische bus zat. Het voordeel van deze bussen is in het algemeen de rust in de bus. En dat was ook nu zeker weer het geval. Een heerlijk stabiel en stil voertuig. Zonder overigens sloom te zijn, er zit goed pit in. Ik moet zeggen dat het geheel zeer stevig en solide aan voelt. Van de buschauffeuse begreep ik dat de bus een prettige aandrijflijn heeft. Hij heeft zijn vermogen ook mooi vloeiend af. Elektrische rijders kennen waarschijnlijk het gevoel wel van een enorm koppel bij het wegrijden, waarna er niks meer aan veranderd. Bij deze bus is dat geregeld en dat rijdt prettig. Overigens zowel voor chauffeuse als voor de passagiers.

 

Al met al kan ik zeggen dat het vooral jammer was dat ik de laatste trein moest halen die al weer om 18u40 vertrok (wat overigens mooi aansluit op de sluiting van de beurs om 18u). Lang niet genoeg tijd om alles te zien, maar ruim voldoende tijd om te weten dat dit een beurs is waar je bij wilt zijn als duurzaam transport enthousiast!

 

Wil je naar aanleiding van dit artikel jouw mening geven? Graag! Het kan in het veld hieronder.


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!