Auteur: Elske van de Fliert

In 2013 reisde ik voor de derde keer af naar Kortrijk in België voor Busworld: dè beurs als het gaat om bussen. Mocht je niet in die wereld bekend zijn: verbaas je over het aantal buitenspiegel-, busdeur- en stoeltjesleveranciers dat er is. En natuurlijk heel erg veel bussen. Van coach tot stadsbus, van 9 meter tot dubbeldekker.
Het was druk. Er waren dan ook 6% meer bezoekers, ondanks de crisis. Maar toch was die ook wel merkbaar, de stands waren kleiner. Anderzijds, er waren veel partijen die op zich bekend zijn in de markt, maar zich nog niet eerder voor deze beurs hadden ingeschreven. Er was dan ook genoeg te zien.

Een charmant product is het Belair fijnstof- en roetfilter van Darvan. Een centrifuge slingert het roet uit het uitlaatgas en dit wordt opgevangen in een bak. Voordeel is dat roet weer gebruikt kan worden bijvoorbeeld als vulstof in kunststof. Een mooi product voor markten waar ze nog veel oude bussen hebben rijden en die zijn er natuurlijk genoeg.
Wat me verder opviel was deze, kleine, bus van Emoss, hier op de foto rechts. Hier is namelijk aandacht besteed aan het gewicht van de bus zelf. En Optaredat gebeurd, mijns inziens, veel te weinig! Waar vrachtwagens meer kunnen vervoeren als ze minder wegen, telt dat bij bussen minder. Het is belangrijker dat het volume groot genoeg is om voldoende mensen me te nemen. Maar dat wil niet zeggen dat zware bussen niet (onnodig) brandstof verbruiken. Enige andere leverancier waarbij het mij is opgevallen dat ze er ook voor hebben, is VDL (zie de foto van de Citea hieronder).
En dan viel me nog wat op. Iets dat er vooral niet was. De aardgas- en de hybridebus. Ze zijn er echt bijna niet meer. Natuurlijk waren er een paar leveranciers aanwezig, maar niet meer zo veel als in voorgaande edities.

Daar hebben we wel wat voor teruggekregen en dat is de volledig elektrische bus. Bij Ebusco was het lekker druk op de stand en kwam ik de bus buiten al tegen voordat ik geparkeerd had. Die heeft de hele dag rondjes gereden met geïnteresseerden erin. Dat redt deze bus op zich makkelijk met een actieradius van zeker 250 kilometer.

VDL-Citea

 

Maar ook anderen hadden besloten zich op elektrisch rijden te storten. IVECO had een prachtig IVECOshowmodel staan met niet alleen een volledig mooi uitzicht achterin, maar ook houten bekleding van de stoelen, het zag er heel sjiek uit. En ja, het was druk op de stand…

 

Kortom: het was weer een prachtige beurs, met prachtige dingen. Ik geniet nog even na met onderstaande foto’s.

 

Tam-Durabus Ellisup Ton-en-Jaap

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bent jij er in 2017 (20 t/m 25 oktober) ook bij? Laat het me weten in het onderstaande reactieveld.

 

e-Traction was met zijn wielnaafmotor op de beurs en trok veel bekijks. Zeker iets dat past binnen de elektricificering van de bussen. e-Traction won hiermee de Innovatie Award! Rechts een bus die we in Nederland niet vaak zien: de CNG uitvoering van de Scania stadsbus.

eTraction Scania-CNG


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!