Dit klinkt natuurlijk te goed om waar te zijn. Het had een uitspraak kunnen zijn van wijlen Billy Mays. Toch wil ik je laten zien dat er heel veel mogelijk is, juist op het gebied van duurzaamheid, zonder dat je meteen het grote geld tevoorschijn hoeft te halen. Het voordeel is dat dus meteen loont om met groener, schoner en slimmer rijden aan de gang te gaan.

Het ‘duur’ gedeelte van duurzaamheid komt niet van duur zijn (iets dat meer geld kost dan het waard is), maar van hoe lang iets duurt, het heeft met tijd en toekomst te maken. Wat mij betreft geldt dan ook: “Goedkoop is niet altijd goed, duurzaam is niet altijd duur.”

Maar goed, nog even afgezien van of iets duur is, het is zelfs niet eens per se nodig om geld te investeren voordat je aan de slag kunt gaan, maar je kunt wel direct besparen, kijk maar:

 

Manier 1: Haal die voet van dat gaspedaal

Heel voor de hand liggend, misschien niet meer voor iedereen een optie, maar geloof mij: in veel gevallen echt nog wel de moeite waard om op in te zetten. Gewoon zorgen dat met de bedrijfswagens en de leaseauto’s zuiniger wordt gereden. En natuurlijk: deze tip mag geen geld kosten, dus je moet niet gelijk beginnen met het inbouwen van kastjes om te monitoren. Maar je kunt er wel een campagne omheen bouwen en mensen informeren over wat ze kunnen doen. Er is online best wel veel informatie te vinden, bijvoorbeeld op de site van de ANWB en bij Het Nieuwe Rijden. Uiteindelijk kun je van de besparingen wel leuke dingen doen natuurlijk of een prijs weggeven. Zelf verzorg ik bijvoorbeeld campagnes voor transporteurs waarbij de kosten gefinancierd worden uit de daadwerkelijk gerealiseerde besparing.

 

Manier 2: Hybride rijders verplichten hun accu opgeladen te houden

Ik hoor verontrustende verhalen. Over mensen die hybride rijden (bijv. een Mitsubishi Outlander of Volvo V60) en dan de accu’s eruit laten halen om meer spullen mee te kunnen nemen. Over mensen met een hybride auto die de stekker nog in de verpakking hebben zitten. Over mensen die 1:6 rijden met hun hybride auto. Dit is niet ok. Die eerste groep mensen zouden per direct hun uitgespaarde bijtelling dubbel moeten terugbetalen, die tweede groep zou minimaal bijtelling moeten gaan betalen en die derde groep heeft het gewoon niet begrepen, hoe krijg je het voor elkaar om zoveel brandstof te willen kopen?

Maar als het hier gaat om leaseauto’s kun je er als bedrijf zeker wat mee doen. Er is een inschatting te maken van hoeveel de auto zou moeten verbruiken als hij altijd netjes aan de lader staat. Het handhaven is misschien wat lastig, maar het loont om een afspraak te maken over het laden en tanken van hybride auto’s, bijv. door een maximum aantal liters per maand af te spreken en alleen bij aantoonbaar voldoende laden daarvan te mogen afwijken.

 

Manier 3: Kijk je beleid eens kritisch na

Wat is jullie beleid t.a.v. mobiliteit? Hebben jullie duidelijk gecommuniceerd wanneer mensen van het OV gebruik moeten maken en wanneer wordt verwacht dat ze met de fiets gaan? Is er iets afgesproken over het werven van mensen in de regio of een regeling voor mensen die dichter bij het werk willen komen wonen? Is er een leidraad voor het inzetten van digitaal vergaderen, bijvoorbeeld het gebruik maken van Skype als overlegmiddel. En heeft iemand dan even een simpel handboek gemaakt zodat ook mensen die niet zo handig zijn met computers het aandurven? Is er vastgelegd dat het wagenpark elke vijf jaar 10% zuiniger moet worden bijvoorbeeld?

 

Manier 4: Alle kleine ritjes op de fiets

Als je dit zakelijk wilt inzetten, moet er natuurlijk wel een fiets geregeld worden, maar als je die al hebt: stuur er op dat er zoveel mogelijk gebruik van gemaakt wordt. Soms moet je daarvoor vooral de mogelijkheid nog eens een keer (en nog eens een keer en nog eens een keer) onder de aandacht brengen. Soms moet je mensen aanspreken op dat ze voor dat ritje toch echt beter de fiets hadden kunnen pakken. En soms is het een mooie combinatie met de start van een campagne om gezonder te werken.

En als er nog geen fiets op de zaak staat: vraag eerst eens rond wie er nog een fiets in de schuur heeft staan die eigenlijk nooit gebruikt wordt? Of zoek online even naar: gratis op te halen fiets.

 

Manier 5: Kijk waar je kleinere voertuigen in kunt zetten

Doe onderzoek naar of alle voertuigen wel volledig benut worden. Zeker poolauto’s en door meerdere mensen gebruikte bestelautootjes bijvoorbeeld: kunnen die niet wat kleiner? Scheelt in de brandstofkosten en in de investeringskosten (kun je gelijk een fiets van kopen om in te zetten), in de onderhoudskosten en in de belastingen. Je zult er wel wat voor moeten doen: turven hoe vaak het voertuig wordt ingezet, laten noteren waarvoor hij wordt ingezet, laten noteren hoeveel mensen er in zaten, cq. wat er allemaal werd meegenomen. En het vergt een kritische blik: misschien hoef je de twee ‘alleskunners’ niet te vervangen voor twee nieuwe alleskunners, maar voor één die wat beperkter is qua mogelijkheden en één alleskunner.

 

Manier 6: Thuiswerken

Ook de leaserijders sparen brandstof uit als ze thuis werken. Medewerkers die hun woon-werkkilometers apart vergoed krijgen, hoeven een dagje minder betaald te worden. Kortom: een heel duidelijk voorbeeld van tegelijkertijd brandstof en kosten besparen. Zeker op van die dagen die tussen de wal en het schip vallen, is dit een vriendelijke gebaar naar medewerkers: de vrijdag na Hemelvaart, de maandag voor een Koningsdag die op dinsdag valt, de donderdag voor Goede Vrijdag (mits dat het een verplicht vrije dag is).

 

Manier 7: Carpoolen

Ook met carpoolen draag je bij aan groener, schoner en slimmer rijden. Er hoeven immers minder auto’s hetzelfde ritje te maken. En natuurlijk werkt dit goed als er een bijeenkomst is waar je met een aantal collega’s heen gaat, maar soms is het ook gewoon handig als de auto naar de garage moet en je collega je daar even op komt halen en weer afzet. De truc is natuurlijk om dit handig te organiseren. Je kunt in Google maps lijsten met adressen uploaden en zo een bedrijfskaart bouwen. Hiermee kunnen mensen zien wie ze zouden moeten bellen of mailen om samen te reizen. Als mensen niet bereid zijn hun privéadres kenbaar te maken aan de hele organisatie, dan zou je dit soort verzoeken via de administratie kunnen laten lopen. En uiteraard maak je de kaart niet openbaar. Belangrijk is wel dat je aandacht besteed aan het gebruik van deze mogelijkheid, dus bouw er een campagne omheen.

 

Hoe ga jij besparen? Laat het hieronder even weten!

 

En deel het artikel via de onderstaande buttons!


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!