duurzame mobiliteit, slim reizen, gedrag

duurzame mobiliteit, vergroening, reizenMedewerkers over te halen om duurzamer te reizen gaat niet van de ene op de andere dag, het kost tijd! Het is bijna automatisme om de auto te pakken die toch al voor de deur staat, dus er moet een stukje structurele gedragsverandering plaatsvinden om medewerkers de duurzamere reis opties te laten zien en voelen. Toch zijn er handige manieren om dit te stimuleren, die ik hieronder toelicht.

 

 

1.       Benadruk de alternatieven

Als eerste is het slim om goed te benadrukken wat goede en duurzame alternatieve zijn. Zo geven wij aan dat:

  • Wandelen makkelijk kan tot 1,5 km
  • Fietsen op een stadsfiets van 1,5 – 5 km goed te doen is
  • Medewerkers willen fietsen op een elektrische fiets van 5 tot 15 km
  • En de handigste optie voor de 15 tot 50 km een speedpedelec of elektrische scooter is.

Ook geven wij als tip dat de gemiddelde Nederlander het prima vindt om met het openbaar vervoer 1,5 keer zo lang onderweg te zijn als met de auto (maar niet langer). En houd rekening met het aantal overstappen: wij vinden 2 keer overstappen wel het maximale.

 

2.       Communiceer de voordelen

Als tweede is het van belang om de voordelen van duurzamere reis opties goed te communiceren naar de medewerkers. Met voordelen kunnen de gezondheids- en of vitaliteit voordelen worden benoemd. Ook is de verminderde CO2 uitstoot een (urgent) voordeel. Denk aan het volgende:

  • Gezondheid, duurzaamheid en kostenbesparing van het fietsen
  • Minder reistijd, meer rust en een combinatie met actief vervoer als het gaat om externe werkplekken
  • Besparing van persoonlijke kosten door gebruik te maken van de deelauto

Voor alle gezondheidsvoordelen van fietsen kan je mijn vorige blog lezen: Waarom vaker fietsen gezond is!

Daarnaast is het handig om medewerkers die al positieve ervaringen hebben met duurzame opties dit aan collega’s te laten vertellen. Dit is een doorlopend proces dus elke maand kan er een nieuw onderwerp/ervaring uitgelicht worden. In het algemeen worden positieve ervaringen toch wel gedeeld met collega’s, maar het is handig om iemand aan te stellen die dit regelmatig ophaalt zodat je het goed kunt bijhouden.

 

3.       Doe het samen

Laat medewerkers kennis maken met duurzame opties, zoals een oefenrit op een speedpedelec of juist een rit met een elektrische auto. Een andere manier is om medewerkers die al gebruik maken van de duurzamere reisopties hun verhaal te laten vertellen bijvoorbeeld tijdens de lunch. Dan kunnen medewerkers die nog twijfelen alle vragen stellen.

Organiseer of doe mee met speciale dagen, zoals de fiets en/of wandel naar je werkdag. Ook is het handig om een app/mail groep aan te maken voor alle praktische zaken waardoor medewerkers vragen kunnen stellen en direct antwoord krijgen. In deze groep kunnen ook buddy’s naar voren komen, bijvoorbeeld voor mensen die niet graag in het donker fietsen en dit dan samen met een collega kunnen doen. Zo wordt de drempel om het duurzame alternatief te kiezen toch minder hoog.

 

4.       Stimuleer!

Naast het benadrukken van de duurzamere alternatieven heeft het stimuleren extra impact. Zo kan je denken aan een goede fietsregeling, thuiswerkvergoeding, het extra belonen van reizen met elektrische auto’s en ov-vergoeding. Ook kunnen deelauto’s worden gestimuleerd door deze bijvoorbeeld elektrisch aan te schaffen bij het bedrijf, zodat medewerkers met het openbaar vervoer, wandelend of fietsend naar het werk komen en de deelauto van werk te kunnen gebruiken voor zakelijke ritten.

 

5.       Duurzame opties belonen

We adviseren ook om medewerkers te belonen voor niet of duurzaam reizen. Met niet reizen bedoel ik thuiswerken omdat er dan geen CO2 reis uitstoot is. Belonen kan door middel van een spaaractie en hier cadeaus aan te koppelen. Het is wel essentieel dat er wordt gekeken naar welke beloningen daadwerkelijk aantrekkelijk zijn voor jullie als bedrijf. Ook zijn een mooie fietsenstalling of elektrische laad parkeerplek vooraan het terrein praktische beloningen die medewerkers over kunnen halen na te denken over hun manier van reizen. Een andere beloning is om een fietsenmaker in te huren die één keer per maand komt om alle fietsen te checken.

 

6.      Vier successen

Daarnaast is het belangrijk om mensen niet alleen te belonen, maar ook af en toe de successen van de behaalde besparing te vieren. Organiseer verschillende manieren om de successen te vieren. Bijvoorbeeld door per kwartaal een kleine viering te houden en per half jaar iets groter uit te pakken.

 

7.      Door te monitoren en dit zichtbaar te maken

Het is als laatste erg belangrijk om de gereduceerde CO2 reductie zichtbaar te maken aan de medewerkers. Dit kan via een maandelijkse email of een poster in de kantine. Het kan ook helpen om de fietsenstalling, elektrische laadplek, of route naar de bus/trein goed zichtbaar te maken. Bij de fietsenstalling en e-laadplek zou dit bijvoorbeeld dicht bij de ingang kunnen zodat medewerkers zien waar ze kunnen parkeren mochten ze de duurzamere reisoptie willen nemen.

Bij monitoren kan je aan het volgende denken: Het aantal gereden kilometers met elektrische auto’s, fietsen, deelauto’s, OV-km en de daarmee gereduceerde CO2 uitstoot.

 

Hopelijk heb je nu wat meer inzichten in hoe je medewerkers langzaam bewuster kan laten maken van de duurzamere reis mogelijkheden. Zoals gezegd aan het begin van dit blog gaat deze verandering niet van de een op andere dag. Dit zijn stappen die genomen kunnen worden om meer bewustzijn te creëren en uiteindelijk medewerkers kunnen overtuigen om duurzamer te gaan reizen in de toekomst.

 

Dit blog is geschreven door Dini Wagner. Dini hoopt door middel van haar woorden mensen tot een andere gedachtegang te brengen en te inspireren om duurzamere keuzes te laten maken in de toekomst.

 


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!