MaaS, wagenpark, deelauto
Gebruikte tags: deelauto, MaaS, wagenpark

De afgelopen tijd was het weer beursseizoen in de wereld van mobiliteit. Deze bijeenkomsten zijn uitgelezen kansen om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en innovaties in de markt en ik heb veel waardevolle kennis en contacten opgedaan. In deze blogpost deel ik drie dingen die me opvielen tijdens deze evenementen en wat ze betekenen voor de toekomst van de branche.

Als eerste trend gaat het natuurlijk over het toverwoord “waterstof”. Hier en daar gepresenteerd als een alleskunner, maar in praktijk een niche die hoogstwaarschijnlijk een belangrijke rol zal spelen in de wereld van mobiliteit. Tijdens het Nationaal Waterstofcongres hoorde ik vaak dezelfde vraag om mij heen: “Wanneer gaan we nu echt van start met waterstof?” We staan aan de vooravond van het gebruik van waterstof in het wagenpark. Meer en meer voertuigfabrikanten zijn in verschillende fases om dergelijke voertuigen op de markt te brengen. Tegelijkertijd worden er op strategische locaties waterstof tankstations gebouwd en wordt de productie van groene waterstof (dat wil zeggen waterstof geproduceerd met hernieuwbare energie) opgeschaald. Het is op de korte termijn nog geen vervanger van je dieselvoertuigen maar een duidelijke kanshebber om op de lange termijn het wagenpark te verduurzamen. Wil jij hierop voorsorteren? Neem contact op met Zero-e dan komen we samen tot het juiste plan.

Een tweede ontwikkeling waar je mee te maken gaat krijgen is het delen van auto’s. Mogelijk rijdt je al regelmatig in een deelauto of de poolauto van de zaak maar misschien heb je er nog nooit een bewust gezien. In ieder geval, de deelauto is in trek. Meer en meer mensen zien het gebruik van een auto als een belangrijker goed dan het bezit van een auto. Tijdens mijn bezoek aan de RAI Mobility Shift gaf een van de aanbieders van deelauto’s aan een enorme groei mee te maken in de grote steden en dat deze groei mooi wordt bijgebeend door de middelgrote steden. Dit zorgt ervoor dat er meer deelauto’s komen die vervolgens nog meer mensen kunnen bedienen waardoor er weer meer deelauto’s komen enzovoort.

Dit is natuurlijk goed nieuws. Want hoe meer aanbod er is van deelauto’s hoe makkelijker het wordt voor toekomstige gebruikers om ook de overstap te maken naar de deelauto. De deelauto wordt hiermee een steeds aantrekkelijkere optie om zakelijk in te zetten. Want als je naar een klant gaat zou het vervelend zijn als die ene deelauto in de wijk al is geboekt op juist dat moment dat jij deze nodig hebt. Wanneer er meer aanbod is wordt dit probleem minder relevant en groeit de waarde van de deelauto dus enorm! Waarom de leaseauto met bijhorende bijtellingen en servicebeurten voor je deur een plek van meerdere vierkante meters laten innemen? Je kunt ook een auto hebben voor enkel hetgeen waar je hem voor gaat gebruiken, namelijk van en naar die ene afspraak gaan.

Maar hoe bouw je dit in je mobiliteitsbeleid? Dat brengt ons bij de laatste ontwikkeling die ik je wil laten zien. De ontwikkelingen binnen Mobility as a Service (MaaS) platformen. Naast de deelscooters en fietsen zijn er meer en meer totaalaanbieders van mobiliteit. Heel handig want hierdoor heb je maar één app of kaart nodig om toegang te krijgen tot bijna alle soorten OV en deelmobiliteit. In het verleden heb ook ik wel eens een te lange wandeling gemaakt omdat ik geen trek had in het registreren voor nog een ander deelscootermerk. De drempel voor medewerkers om zo gebruik te maken van een breed scala aan mobiliteitsoplossingen wordt zo vele malen lager.  Ga eens in gesprek met een aanbieder om te horen wat ze voor je kunnen betekenen. Ze kunnen je ontzorgen door alle mobiliteitsbewegingen slim te documenten binnen een portal of app (afhankelijk van de aanbieder) die zorgen dat alles direct correct fiscaal wordt ingeboekt.

Dit is slechts een greep uit ontwikkelingen die gaande zijn in de wereld van slimme en verantwoorde mobiliteit. Het komende jaar hoop ik nog vele andere slimme oplossingen te zien. Heb je vragen over hoe jij bovenstaande ontwikkelingen kan inzetten of heb je interessante aanvullingen? Neem dan contact op met Zero-e.

Dit blog is geschreven door Pepijn de Kort. Hij is een fervent ov-reiziger die zijn verhalen gebruikt om mensen aan te zetten tot structureel duurzamer gedrag. Hij gelooft dat elke reis een positieve impact kan hebben op de wereld.


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!