Auteur: Elske van de Fliert
Gebruikte tags: auto, CO2 uitstoot, veiligheid

Evident onveilig, slecht voor het milieu, weinig effectief, maar vooral een schoolvoorbeeld van de zesjescultuur. We mogen straks 130 op veel snelwegen, hoera!

Gezien mijn achtergrond, zou ik me misschien druk moeten maken over de milieueffecten die de nieuwe maximumsnelheid zal hebben. De minister is gerust gesteld door het feit dat de luchtkwaliteit aan de norm blijft voldoen, maar vergeet gemakshalve even dat zelfs als we aan de norm voldoen er nog steeds 2.000 mensen per jaar sterven aan de gevolgen van een slechte luchtkwaliteit. En dan hebben we het nog niet eens over de verhoogde CO2 uitstoot en verbruik van fossiele, eindige, dure, brandstoffen.

Labbekakkenbeleid

Maar dat is niet wat me irriteert. Deze maatregel zal ervoor zorgen dat de snelheid met gemiddeld drie kilometer per uur omhoog gaat (Bron: “Yes, 130! 1 procent tijdwinst”, NRC Handelsblad, dinsdag 29 november 2011). Oftewel hij gaat erg weinig uitrichten. Wil je als minister echt iets doen voor diegene die op een lege snelweg rijdt, schaf dan de maximum snelheid af. Is er werkelijk iemand die van echt snel rijden houdt en denkt: “Oeh, 130, nu ga ik echt hard!” Nee. Dit is een zoethoudertje voor al die mensen die klagen dat ze in Nederland niet door kunnen rijden. In een auto die daar ook helemaal niet geschikt voor is. Voor mensen die stelselmatig 15 kilometer per uur te hard rijden op de snelweg en daarom denken dat ze constant op de linkerbaan mogen blijven rijden. Maar de ambulance met zwaailichten over het hoofd zien.

Nee, wil je echt wat betekenen voor diegene die er wat aan hebben om door te kunnen rijden op de snelweg? Bijvoorbeeld midden in de nacht, als er bijna geen verkeer op de weg is? Dan geef je de snelheid, op het moment dat de situatie dit werkelijk toelaat (niet op van te voren vastgestelde momenten), volledig vrij.

Verantwoordelijkheid

Is dit dan niet slecht voor het milieu? Gaat dit dan geen extra verkeersdoden opleveren? Natuurlijk wel. En daar ben ik ook helemaal niet voor. Maar mensen moeten daar zelf, heel bewust dat wel, de verantwoordelijkheid voor gaan nemen. En ik vind het geen probleem als de overheid ze (constant) op deze verantwoordelijkheid wijst. Dus houd een mooie campagne over snelheid versus verkeersdoden. Zet daadwerkelijk, eindelijk, eens in op alternatieve brandstoffen die de uitstoot drastisch verminderen. En niet alleen op elektrische auto’s, want daarvan is de accu veel te snel leeg als je overal 130 rijdt… Maak mensen bewust van wat ze doen als ze hard rijden, in plaats van ze in slaap te sussen door te zeggen: “Rij maar lekker 130 hoor, de overheid zorgt wel voor je.” En incasseert en passant even extra accijnzen omdat jij meer benzine of diesel verstookt…

 

Wil je naar aanleiding van dit artikel jouw mening geven? Graag! Het kan in het veld hieronder.


Recente artikelen (het kunnen ook juist die van in dezelfde categorie zijn)

Wil je weten wat elektrisch rijden je kan opleveren? We hebben de Routekaart nulemmissie voor je!